![]() |
Dessutom kan ett sådant stopp bidra till att reducera effekten av tidsskillnaden (jetlag) mellan oss och paradisöarna i Stilla havet, det kan vara härligt att få sträcka på benen efter en lång flygtur. Den fråga jag oftast får är vart man ska åka när man gör den långa resan till andra sidan jordklotet? Det finns miljontals stora och små öar i Stilla havet, men de försvinner nästan i förhållande till det enorma havsområdet, ungefär som saltkorn i en stor soppskål. Oavsett om du väljer att besöka ett eller flera öriken, eller om du vill resa jorden runt, eller är ute efter den ultimata resan kan de många öarna i Stilla havet bjuda på oförglömliga upplevelser. Här finns blått hav, kritvita sandstränder, öppna och trevliga människor så långt ögat kan nå. För dem av oss som söker platser där drömmar blir verklighet finns det fortfarande några kvar i världen där orörda landskap, berättande äventyr och romantiken i en avskild lagun och bortglömd strand kan bli verklighet. Under expansiva azurblå skyar och till synes oändliga sträckor av både turkos och djupblått vatten är regionen Mikronesien fortfarande en av dessa platser.
Eftersom modern teknologi och kommunikation förbinder världen i allt större takt och de en gång exotiska platserna i går blir alltmer sällsynta idag är det uppfriskande att hitta dolda juveler som fortfarande är tillgängliga för utforskning, beundran och ja, till och med avkoppling.
Så att resa till dessa exotiska platser har nu blivit livets krydda för mig. Här kan jag njuta något alldeles oerhört av färgrika solnedgångar, varma vindar och kravlöshetens befriande känsla. Att planera flygresor och ta del av värdefulla tips. Den bästa flygrutten går genom Manila, med två mellanlandningar på vägen. Rekommenderar att man för att säkra upp mot eventuella förseningar inkluderar minst en natt vid utresan men även vid hemresan eftersom man reser på separata flygbiljetter. Jag har tidigare tagit mig till den intressanta ön Yap, en av de fyra öar som ingår i Federated States of Micronesia (FSM) där jag fann mycket av militär historia från händelserna under andra världskriget. Blev införstådd att det finns betydligt mer att utforska i denna del av Stilla havet. Ser nu fram mot att åter igen resa till denna ögrupp. Lokalbefolkningen är överlag mycket hjälpsamma och trevliga i denna del av världen vilket underlättar när man är på plats vid dessa resmål. Mikronesien förutom sin militärhistoria är ett paradis för dykning, fiske och upplevelser för äkta kultur. De fyra stater i FSM är Truk, Kosrae, Pohnpei och Yap, har alla sin egen karaktär och sevärdheter. Dessa utgörs av gamla vulkaner, lugna atoller och blå laguner omgivna av lummiga djungler. Det finns ungefär Sedan ett flertal år har jag haft kontakt med Stan Gajda, en trevlig australiensare som bor på Pohnpei som jag räknar med att träffa. Stan har utforskat och varit med i expeditioner för att finna och rädda saker som sedan donerats till olika museer från krigsskådeplatser som Nauru, Tarawa, Marshallöarna, Salomonöarna, Nya Guinea, Vanuatu och Mikronesien. Många värdefulla tips har jag fått av Stan, inte minst när det gäller boendet på Truk och Pohnpei men även många intressanta bilder från de platser där han varit. Kommer nu att studera dessa ytterligare för att vara bättre förberedd till denna resa. Beställning av boendet på de platser vi skall besöka måste vänta till dess att flygbiljetten från Manila och vidare i Mikronesien är klara. Erik, min son kommer att följa med på denna resa till Mikronesien vilket gläder mig. Alltid bra att få med en reskamrat på dessa äventyr, inte minst om något allvarligt skulle inträffa, men också någon att dela upplevelserna med. Vi gjorde en resa tillsammans till Guadalcanal på Salomonöarna 2013 så hans intresse väcktes att resa med mig och ta del av nya platser igen. Eftersom det blir en rundresa vi kommer att göra så krävs planering långt i förväg, oavsett om jag vet när jag ska åka eller inte. Det tar väldigt lång tid att ordna med flyg, hotell, då är det bra att ha det mesta på plats när man väl bestämt sig för att göra resan. Får veta att det inte går flyg alla dagar i veckan till de platser vi tänkt besöka vilket gör att det krävs noggrann planering av resor i denna arkipelag av öar och atoller i Stilla havet. Jag var i kontakt med olika resebyråer för att hitta olika alternativ till platser och resrutter som kunde vara av möjliga för oss. Då jag kan disponera min tid bättre som pensionär blev det att ta hänsyn till hur Erik kunde ta ut ledighet från sitt arbete. Nu kommer vi lämna Sverige den 14 november och återvänder den 6 december. Tre veckor är egentligen för kort tid för en sådan lång resa som vi kommer att göra. Det blir intensivt men otroligt intressant att ta del av de upplevelser vi kommer se och ta del av. Att leta runt själv via olika flygbolag är att rekommendera då det gäller att hitta förmånliga priser på flyget. Vi struntade i de erbjudanden som kom från olika resebyråer utan beställde direkt via Thai Airs hemsida när det gällde resan till Filippinerna via Thailand. På detta sätt blev resan till Filippinerna drygt 1000 kronor billigare för var och en av oss. Här ingår också ett ”stop over” i Bangkok på resan vilket vi kommer utnyttja under några dagar. Resplanen för övrigt tog jag kontakt med Lingmerths resebyrå i Linköping. Fick bra hjälp av Pauline Eriksson som hjälpte till att pussla ihop våra önskemål. Nu blev det riktigt bra, ända farhågan är avgångstiden från Manila till Truk. Vi skall landa in klockan 19:15 den 18 november och vidare 22:55 samma kväll. Hoppas verkligen vi kommer i tid till Manila och får ut vårt bagage, hinna med tulldeklaration, incheckningen och ombordstigningen med United Airlines flight UA 184 för vidare resa till Guam på denna korta tid som står till förfogande.
Fick meddelande från Lingmerths resebyrå vid några tillfällen att det blivit ett par mindre justeringar i resplanen vilket i sig inte påverkar vår resa. Det innebär att vi får längre tid på Guam och startar resan från Pohnpei något senare på morgonen än beräknat. Att senare ta sig från Saipan till Tinian, en resa på endast 5 kilometer förmodade jag att det skulle finnas en färja som trafikerade denna sträcka och att vi med bil skulle kunna ta oss över mellan dessa öar. Kontaktade tidningen Saipan Tribune för att höra efter om denna möjlighet fanns. Tyvärr så var den färjelinjen borttagen sedan flera år. Färjan var enligt uppgift i dåligt skick och inte heller sjöduglig. Det finns således ingen passagerarfärja som förbinder dessa öar enligt den uppgift jag fick från tidningen. Nu är det enda alternativet enbart flyg. Det är två mindre flygbolag antingen Freedom Air eller Air Marianas som trafikerar dessa öar. Freedom Air driver en planerad service och gör rundturen mellan Saipan och Tinian cirka 10 gånger per dag. Att boka är inte nödvändigt, men man måste vara beredd att avvakta om det finns många passagerare som anmält sig till flyget tidigare eller om vädret är mindre än idealiskt. Flygningen tar bara ca 10 minuter och flyger på låg höjd vilket erbjuder fin utsikt över både Tinian och Saipan. Flygbiljetten får man betala 60 US $ för och inkluderar tur/retur. På Tinians flygplats är det möjligt att hyra en bil, antingen Avis eller Inter Island-bolaget, den senare är betydligt billigare. Det finns ingen scooter uthyrning på flygplatsen och inga taxibilar. Att hyra en Toyota kostar 60 US $ för en dag. Om man väljer 6 timmar har man gott om tid och kan köra lugnt över hela ön och ta del av sevärdheterna. Att beställa ett fordon i förväg är att rekommendera, vi hade tur att få tag på en bil som precis någon lämnat tillbaka, här hade annars blivit ett bekymmer att ta oss runt Tinian. På grund av de kraftiga regnskurarna under eftermiddagarna är det en bra idé att åka bil för att se på de historiska platserna runt ön. För mig är tanken att dokumentera en annan kultur och livsstil i Mikronesien. Här finns förmodligen en av de mest bevarade kulturer i hela Stilla havet där samhället är tillägnad att upprätthålla kulturen in i framtiden. Räknar med att hinna besöka de mest intressanta militärhistoriska platserna på Truk, Pohnpei, Guam, Saipan och Tinian. Det kommer bli en utmaning av att följa upp händelserna som utspelades här i slutskedet av andra världskriget. Nordkorea hotar slå till mot Guam. Nordkorea ”undersöker noga” möjligheterna att attackera den amerikanska militärbasen i Guam i Stilla havet med robotar, skriver landets militär i ett uttalande efter att USA:s president Donald Trump hotat Pyongyang med ”att de kommer att mötas av eld och raseri som världen aldrig skådat”. Planen att slå till kommer att sättas i verket ”när som helst” om diktatorn Kim Jong-Un fattar ett beslut. Det kommer i så fall att ske med kort- eller medeldistansrobot i områden "runt om Guam", "mot de stora amerikanska baserna". Nordkoreas senaste robotuppskjutning har besvarats med nya FN-sanktioner. Under torsdagen den 14 september kom rapporter om att landet kommit oväntat långt på vägen mot en fullfjädrad kärnvapennation. Nordkorea har genomfört 19 provskjutningar av ballistiska robotar bara i år. Landet har enligt underrättelseuppgifter från både Japan och USA lyckats konstruera en mindre stridsspets som kan bäras av dessa robotar. "Koppla av och njut av paradiset". Det är den politiska ledningens råd till invånarna på Guam, Stillahavsön som hamnat i centrum under det hätska ordkriget mellan Nordkorea och USA. Befolkningen på Guam verkar ta hotet från Pyongyang med ro. Pyongyangs hotfulla och ombytliga politik förklaras ofta med maktkamp mellan Kim-dynastin och militären. Bedömare menar också att regimen i Nordkorea upplever ett starkt hot, särskilt sedan USA störtade regimen i Irak med hänvisning till massförstörelsevapen, och anser att den behöver kärnvapen för att skydda sig. Nordkorea antas även behöva utrikespolitiska kriser för att samla och behålla greppet om en hungrande och missnöjd befolkning. Trots ökad isolering och sanktioner som drabbar ekonomin och invånarna håller Kim Jong-Un fast vid kärnvapenstrategin. Ett starkt skäl till det är sannolikt att det är ett sätt för honom att kunna behålla och legitimera sin makt. Den årliga övningen Ulchi-Freedom Guardian är namnet på den militära kombinerad militär övning mellan Sydkorea och Förenta staterna. Övningen är världens största datoriserade kommando och kontroll genomförande som främst fokuserar på att försvara Sydkorea från en nordkoreansk attack. Den startade 21 augusti och kommer fortsätta fram till den 31 augusti. Omkring 17 500 amerikanska soldater och 50 000 sydkoreanska soldater kommer att vara involverade i denna övning. Förutom dessa kommer FN observatörer från Australien, Kanada, Colombia, Danmark, Nya Zeeland, Nederländerna och Storbritannien att delta i denna övning. Dessutom kommer observatörer från Neutral Nations Supervisory Commission att övervaka övningen för att säkerställa att den överensstämmer med stilleståndsavtalet från 1953. Den lilla paradisön Guam – stor som Bornholm – har plötsligt hamnat i världens fokus. Ön med de vackra stränderna har blivit en måltavla för en hotande robotattack från Nordkorea. Så det är med spänning vi nu följer utvecklingen i Mikronesien. En ny stor flottövning körde i gång i lördag 11 november och ska pågå till tisdagen 14 november. Det är en mäktig styrkeuppvisning från USA:s sida. Kim Jong-Un har tidigare svarat på militärövningar med missil tester eller kärnvapenprov. Det har dock varit hyfsat tyst från Nordkorea sedan Kim Jong-Un provsprängde en vätebomb den 2 september. I Expressen (12 december) läser jag följande. ”Nordkorea har flera gånger varnat för att nästa provsprängning kommer att bli ett atmosfärtest någonstans över Stilla havet. Det skulle i så fall bli första gången sedan 1980 som ett kärnvapen testas ovan jord, eller hav”. Kim Jong-Un brukar dessvärre hålla sina ord när Nordkorea utfärdar sådana här hot. Så nu räknar vi med några spända dagar igen på den koreanska halvön. Rumsbokningar. Det blev ett pusslande med hotell på de flesta av platserna vi kommer att besöka. Blev förvånad att redan sex månader före vår vistelse var många hotell redan uppbokade. Så det gäller att vara ute i tid om man önskar hitta det boende man önskar.
Fick efter någon vecka kontakt med Courtney på Truk Lagoon dive center. Hon talade om för mig att de kunde arrangera landturer, besök på ett museum med reliker från andra världskriget men även snorkelturer. Josie Fefin ansvarade för rumsbokningarna på Truk Stop Hotel och med henne bokade jag in Ocean view room för US $109/dygn. Erik kollade upp hotell på Saipan där vi båda fastnade för Fiesta Resort & Spa. Detta hotell ligger i området Garapan, inte långt från American Memorial Park. Hotellet ligger mindre än 20 minuters bilresa från den internationella flygplatsen på Saipan. Varje rum har balkong med utsikt över havet eller bergen och har en stor träningshall fullt utrustat för att idka fysisk träning om man nu råkar känner för detta. Även ett SPA som erbjuder ett utbud på massage och skönhetsbehandlingar. Här är rumspriset 1750 SEK/dygn vilket kan kännas dyrt men säkert väl värt priset. Pass, visum, försäkringsbesked och eventuella vaccinationer. Bestämmelserna rörande visum är också nödvändiga att ha i minnet. Ifall du, med svenskt pass, reser in via internationell flygplats så gäller ditt visum i 30 dagar. Om du korsar landsgränsen så gäller visumet enbart i 15 dagar i Thailand, detta kan variera från andra länder och bör kontrolleras i förväg. Från den 21 januari 2016 tillämpar USA hårdare regler för inresa i landet. Svenska medborgare, med några undantag, får fortfarande vistas 90 dagar i landet utan visum under förutsättning att man fått sin ESTA ansökan (ESTA står för Electronic System for Travel Authorization) godkänd och att man har ett giltigt, biometriskt, pass. Ansökan görs senast 72 timmar före avresa och görs via webbsidan https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Oftast får man svar inom några minuter. Kom bara ihåg att ingen bekräftelse kommer via e-post, man måste gå in på webbplatsen själv och titta. Registreringen är giltig i två år och man kan då resa fram och tillbaka hur många gånger man vill. Guam är amerikanskt territorium, vilken innebär att man behöver ett tillstånd för att enbart mellanlanda där. Då mitt tidigare ESTA hinner gå ut så fick jag hjälp på resebyrån att förnya detta. Tyvärr var det inte fullständigt ifyllt vilket ställde till bekymmer i Manila. Man kräver att det skall i ansökan anges samtliga namn som står i passet och inte enbart tilltalsnamnet. Ett nytt ESTA gjordes när vi senare kom till Pohnpei. OBS! Det finns oseriösa agenturer som gör ESTA ansökan till ett betydligt högre pris än det ska kosta så använd rätt länk vid ansökan! Priset ska ligga på ca: 14 US $ om det är rätt. Namnbyte eller passbyte kräver ny ESTA ansökan. Söderhavsöarna vi kommer besöka kräver inget visum för svenska medborgare, ett 3 månaders turistvisum ges vid gränsen. Passet måste vara giltigt minst 6 månader efter utresa från det aktuella landet. Absolut nödvändigt att du kontaktar ditt försäkringsbolag och hör vad din hemförsäkring täcker och inte, hur länge den gäller osv. Brukligt är att en hemförsäkring innefattar en reseförsäkring om 45 dagar. Ta med dig ett försäkringsbevis, helst på engelska. Det krävs inga obligatoriska vaccinationer för inresan till Mikronesien, men rekommendationer om hepatit A, B, Polio-, Stelkramp och Dukoral (ett kolera vaccin). Då jag vid mina tidigare utlandsresor i och utanför tjänsten blivit vaccinerad mot det mesta så förefaller det endast att fylla på med koleravaccin för mig. Erik är läkare, får väl rådfråga honom om det skulle vara något jag missat. Nu är vi äntligen på väg. Om några timmar sätter vi oss på Thai Airways flight TG 961 som skall bära oss 6 tidszoner österut med Bangkok som första anhalt. Vårt flyg (Boeing 777-300) avgår strax efter lunch med ankomst till Bangkok vid 6-tiden på morgonen lokal tid. Norwegian kör också direkt från Arlanda till Suvarnabhumi. Deras flyg, Boeing 787 Dreamliner tar 11 timmar och avgår på eftermiddag med ankomst vid frukosttid lokal tid i Thailand.
Bangkok - världens galnaste stad. Vi bestämmer oss att ta bussen till Pattaya-Jomtien vilket kostar 120 bath per/pers och resan tar ca: två timmar. Det är moderna bussar och ofta är det fullbelagda. Man bokar dessa bussar på flygplatsens nedre våning och bussarna mot Jomtien går varje halvtimma. Man kan även boka bussar mot Hoa Hin och Koh Chang på denna plats.
Hinner också med att få en fot massage på ett av Jomtiens massagesalonger. Ett besök på restaurang Akvavit för att få i oss en bit mat och förhoppningsvis träffa min gode vän Pelle Petersson har blivit rutin för mig när jag besöker Jomtien. Tyvärr fanns inte Pelle på plats vid detta tillfälle men god mat och dryck fanns att tillgå iallafall.
Eftermiddag och kväll gjordes besök på ett antal köpcentrum som exempel kan nämnas Siam Paragom, Central World Plaza och Central Chit lom. Middagen avnjöts på restaurang Beirut med ett antal olika libanesiska rätter. Det blir två hotellnätter i den hektiska huvudstaden Bangkok vilken är en helt unik stad! Här kan vi se fram emot några av Sydostasiens mest imponerande sevärdheter, ett livligt nattliv, mat entusiasternas Mecka och varje shoppares paradis. Bangkok liknar ingen annan stad i världen där jag varit (undantaget Seoul och Manila). Det är en myllrande huvudstad som väntar på oss och vi på den. En stad som har det mesta av det bästa, inte minst när det kommer till mat och boende. Gatuförsäljare, myllrande marknader och gyllene tempel slåss om uppmärksamheten i denna asiatiska storstad. Utanför de flottaste märkesbutikerna säljs krimskrams på trottoaren.
I de indiska kvarteren blandas currydoften med rökelsen från templet i gränden intill. Här finns marknader för allt från thailändska Rolexklockor till levande guldfiskar i plastpåse. Vill du njuta av "bordets gåvor" är utbudet i Bangkok utan motstycke! Var annars kan du välja mellan McDonalds, nystekta grodor från ett stånd på gatan eller en middag du själv pekar ut direkt i restaurangens akvarium? Även en liten del av Bangkok räcker för att du ska få mersmak! Bangkok är också kontrasternas stad. Här verkar det saknas både stadsplanering och ett skönhetsråd. En lyxig skyskrapa kan stå intill ett sjaskigt trähus omgiven av mango lundar. En markplätt i stadens dyraste kvarter kan ligga öde och överväxt av djungel. Ingenting är konstigt med det. Att besöka Bangkok är en upplevelse, oavsett budget eller intressen. Bangkok är till skillnad från många andra huvudstäder en kosmopolitisk smältdegel där alla accepteras och är välkomna. Man träffar folk från andra länder och kulturer man sällan ser i Sverige. Här möter vi nya miljöer, får höra främmande språk och insupa främmande dofter, så spännande. Välkommen till paradiset på Guams uppfriskande höjder. Här en kort orientering om denna så viktiga plats för USA. Guam är den största ön i ögruppen Marianerna i Stilla havet. Ön är amerikanskt territorium och har, enligt 2016 årets statistik, 162 700 invånare. Här bor en mångkulturellt mixad befolkning i en huvudstad med den märkliga stavningen Hagåtña. Alla invånare är nu amerikanska medborgare men de får bara rösta i primärval och de får välja en representant till kongressen. Eftersom ön inte är någon delstat får de inte rösta i presidentvalet. Öns representant i kongressen får inte heller delta i parlamentets omröstningar. Guam är bara fem mil långt och en dryg mil brett och tillhör ögruppen Marianerna i Mikronesien. Ursprungsbefolkningen är polynesier men ön tillhörde Spanien länge innan USA erövrade den 1898. Med tanke på den rådande situationen på Guam har guvernören Eddie Calvo försökt att lugna invånarna att det inte finns något aktuellt hot mot Guam. När jag frågat lokala innevånare så känner man en stor otrygghet på vad som kommer hända inom världsfreden mer än att en missil skall landa här.
Nordkoreas ledning med Kim Jong-Un i spetsen uttalade åter igen om hot en robotattack där man namnger Guam som möjligt mål. Guam, är den största och mest besökta ön och är betraktad som "ingången" till Mikronesien och ett nav för regionen. Ön är ett unikt resmål med orörda stränder, varma och gästfria människor med en rik kultur och historia. Guam ligger nära ekvatorn vilket ger året runt av de tropiska väderförhållandena. Här skryter man med en mängd aktiviteter för att hålla sina besökare underhållna under sin vistelse där. Guam är utan tvekan ett bra ställe att kunna koppla av på, sluta stressa och återhämta sig genom att göra absolut ingenting, enbart njuta av de mjuka vindarna och solskenet. Från vattenaktiviteter, som snorkling, dykning, parasailing, till golf, vandring, och shopping på någon av de tullfria butikerna i köpcentret. Här finns en mängd restauranger specialiserat på lokala och internationella rätter, så det finns mycket att göra på Guam. Så det är ofrånkomligt, Guam är en dröm för turister med sina vita sandstränder, palmer och vattenfall – och ett tropiskt klimat med en jämn temperatur på 28 grader. Att ta sig runt i taxi är oerhört dyrt så vi hyr en bil vid flygplatsen för att kunna ta oss runt och se så mycket som möjligt under tiden vi kommer vara på ön. 60 US $ är kostnaden vilket känns helt acceptabel. Att åka runt med turistgrupp blir dyrare och inte heller så bekvämt. Nu blev friheten att göra vad man känner för enklare och bättre. Guam, en ö rik på kultur och "Hafa Adai" andan (välkommen). Det är en ö med skönhet, historia och kulturtradition. Utforska skönheten i Guam från toppen av Two Lover's Point i byn Upper Tumon, Fort Apugan i Agana Heights eller Cetti Bay med utsikt över södra Guam. Ta en vandring i södra delen av ön och besök en av trettiotvå vattenfall på Guam.
Önskar man mer närkontakt med denna historia rekommenderas ett besök på Pacific War Museum, som visar kriget från såväl den amerikanska som den japanska sidan. Museet består av olika slags vapen men även mycket annat. Öppettider är måndagar till fredagar mellan 09:00-17:00. Guam var ockuperat av japaner under andra världskriget, så är man intresserad av händelserna rekommenderas även ett besök på T. Stell Newman Visitors Center som ger en komplett bild av andra världskrigets fasor. Under tre år var Guam det enda amerikanska territoriet som ockuperades av japanska styrkor tills amerikanerna återvände 1944 och återtog ön. Så besöker vi naturligtvis Yokois grotta vid Talofofos vattenfall. Grottan som Yokoi sägs vara gömd i är det inte rätta platsen för grottan. Den lär ha legat 150 meter från den som i dag sägs vara Yokois grotta enligt Roy som vi träffade vid Pacific war museum tidigare under dagen. En linbana tar oss båda ner till vattenfallet och grottan. Som pensionär betalar man 10 US $ och för övriga var priset 12 US $. Yokoi var den soldat som man fann den 25 januari 1972, efter ha gömt sig i djungeln på Guam under 28 år. Han överlevde med mycket liten kontakt med civilisationen. Man fann honom i en grotta vid Talofofo river efter att ha följt efter en vad man misstänkte boskapstjuv. Här i grottan fann man uniformen, vapen och andra militära tillhörigheter. Yokoi hade livnärt sig på vilda djur han tagit i fällor, räkor, fisk, råttor och i övrigt vad djungeln har att ge.
Ön erövrades av Japan under andra världskriget (1941) men återtogs av USA två och ett halvt år senare, 1944. Marianerna erbjöd amerikanarna en mängd strategiska fördelar, inte minst det faktum att ögruppen var en utmärkt bas för långdistansbombningar av Japan. De politiska manövreringarna efter andra världskriget och efterkrigstiden ledde till uppbyggnaden av ännu mer expansion för amerikanska militära intressen i Guam och resten av Mikronesien, men med Guam som en knutpunkt för ekonomisk och kommersiell utveckling. Lättnaden av militära restriktioner för att komma in i Guam och inrättandet av en lokal civil regering har gjort ön till en idealisk plats för människor från hela världen att besöka, gå till skolan, hitta jobb eller driva en rad ekonomiska intressen. Idag har Guam en mångsidig befolkning som har en rik, mångkulturell, modern och urban livsstil, men fortsätter att bära medborgarnas inhemska anda, språk och kultur. Kokospalmer och korallrev – vardag på Truk. Här landar vi in den 19 november 22:00 med United Airlines UA 176 klockan 22:00 och något trötta efter vår flight från Guam. Vi tas emot av personal från vårt hotell vid flygplatsen efter att passerat passkontroll och tull. En kort resa till hotellet för att bli hänvisade till vårt rum. Skall försöka påbörja lite grann om vistelsen på atollen Chuuk. Då internet uppkopplingen inte fungerar tillfredsställande så tar jag lite om upplevelserna bit för bit. Så håll tillgodo med detta. Chuuk, som landet numera heter, består av sju större ögrupper och ligger beläget i östra Caroline Islands, sydost om Guam och sydväst om Hawaii.
Truk Stop Hotel - Här bor vi under vår vistelse på Chuuk. Resorten smälter bra in i öns tropiska atmosfär och vi njuter av utsikten över lagunen från rummets baksida. På bara en kort promenad genom den lummiga trädgården når du den vita sandstranden för ett uppfriskande dopp i det klara vattnet. Hotellet erbjuder en fantastisk utsikt över den världsberömda lagunen och den passar perfekt som boende för Erik och mig. Hotellet är byggt i två̊ våningsplan, har 54 rymliga och moderna rum med luftkonditionering. Det smälter bra in i öns tropiska atmosfär och vi njuter av utsikten över lagunen från hotellet. Genom en kort promenad genom den lummiga trädgården så når man den vita sandstranden för ett uppfriskande dopp i det klara vattnet. Restaurangen erbjuder ett härligt urval av havets läckerheter samt från det asiatiska köket. Truk Lagoon är inte helt dold av djungel. Här finns möjligheten att se den japanska fyr som är belägen högt uppe på lagunens finaste utsiktsplats, vilket kan nås med en fotvandring. Mer att ta del av är gamla landningsbanor, kommandocentraler, skyttevärn, grottor, sjukhus och museum finner vi med hjälp av en kunnig guide. Öarna i lagunen är präglade av sin historia från andra världskriget. Det finns många historiska och kulturella utflyktsmål för både dykare och icke-dykande medresenärer som har möjlighet att via taxi eller bussturer tar dig till dessa platser. Lagunen anses nu vara en av världens bästa dyk destinationer. Man kan också boka en utflykt med motorbåt till avlägsna småöar, snorkel utfärder eller bara för att njuta av en vacker solnedgång. Tror bestämt att vi kommit till rätt plats så om du letar efter det ultimata tropiska paradiset med små, obebodda öar, livlig kultur, orörda rev, varmt vatten har Mikronesien allt detta som vi kunde önska. Jag vaknar när solen går upp och mitt rum vetter mot öst, så jag får morgonsolens hela värme, vilket betyder att jag inte kan sova mycket senare än 8:00. När jag öppnar dörren mot baksida av hotellet ser jag kokospalmerna, de omgivande bergen och det turkosa havet. Solen strömmar genom öppningen i gardinerna på vårt hotell. Klockan är bara åtta på morgonen och inga moln har därför ännu hunnit bildas ovanför Chuuk. Med sedvanlig punktlighet kommer de dock säkert att stiga upp från och med klockan halv tio, då öns landmassa blivit tillräckligt uppvärmd av morgonsolen. Samtidigt kommer en frisk havsvind att börja blåsa. Beroende av vädret och solljuset skiftar Chuuk ständigt färg. Skärpan med vilken man kan se ön förändras även som en följd av luftens växlande genomskinlighet, från den ena stunden eller dagen till den andra. De många öarna inom denna enorma atoll har en naturlig skönhet. Det yttre barriärrevet är betecknat med idylliska sandspetsar prickade med kokospalmer. De höga öarna i centrala lagunen stiger upp i den blå himlen. Chuuk, med sin stora, grunda, vackra lagun är ett Mecka för vrakdykare. En stor skeppsbrottplats från andra världskriget, Truk Lagoon är utan tvekan världens bästa skeppsvrakdykningsdestination. Här har mer än 50 japanska fartyg förvandlats till skeppsvrak, som håller det allra bästa av undervattensvärlden och sjöfartshistoria på en plats. Hårda och mjuka koraller i ett kalejdoskop av färger och former lockar dykare över hela världen för både dagtid och nattdykning. Det stora urvalet av artefakter som fortfarande finns på vrak efter fem årtionden är testamente till de mikronesiska öarnas unika historia. Den historiska aspekten av Truk Lagoon är inte helt dold av djunglerna. Japanska fyrar, högt uppe på lagunens finaste utsikt, kan nås med vandring eller fyrhjulsdrivet fordon. Gamla landningsbanor, kommandocentraler, vapenpositioner, grott nät, sjukhus och bibliotek kan hittas med hjälp av en kunnig guide. I Chuuk, livets takt saktas och tropisk natur observeras lätt och uppskattas. Många av öarna erbjuder frodig vegetation som hamnar sällsynt och flyttande fågelliv. Entusiaster har varit kända för att campa högt i bergen för att observera dessa speciella fåglar. Vilda orkidéer och andra floror finns i den natursköna och ibland robusta terrängen av öarna. Att resa med havs kajak från ö till ö är ett sätt att njuta av Chuuk. Ofta förbises det yttre revet där ett stort antal fiskar, både arkipelagiska och revhus, vågar nära kaskad korallväggar som sträcker sig in i den blå avgrunden i Stilla havet. Vindsurfing och segling i lagunen görs också när det passar med väder och vind. En dag tar vi en guidad tur där vi bland annat kom att besöka St. Xavier Academy på Weno. Idag är det en högskola där många av Mikronesiens ungdomar utbildar sig. Under tiden 1914-1945 var detta ett japanskt kommunikationscenter. Vi hinner även med att besöka Blue Lagoon resort viket visar sig vara en plats där de japanska styrkorna kraftsamlat sitt försvar av ön Weno. Här går vi runt mellan olika befästningar i park området och stannar till vid museet som finns inne på anläggningen. Många olika föremål finns att beskåda från kriget, en del av dessa föremål är upphämtade från de sänkta fartygen i lagunen. När man går runt konstaterar vi att av Söderhavets många fruktträd är knappast något mer förknippat med denna romantiserade region än kokospalmen. Som långskaftade dammvippor står de majestätiska smäckra träden överallt utefter stränderna och bugar sig mot havet. Det blev även tillfälle att ta oss ut med båt inne i lagunen. Hade bokat en utflykt med motorbåt för 40 US $, dels för att Erik ville snorkla, själv kände jag för att komma ut och få en tur på havet. Det visar sig att vi kom med en av båtarna som hade med några dykare som skulle undersöka tre av de japanska skepp som sänktes under kriget. Lagunen anses nu vara en av världens bästa dyk destinationer. Själva huvudön Truk/Chuuk är omringad av ett rev vilket i sin tur ger skydd, dock inte mot vindar. Vädret är väldigt varierande, precis som på Hawaii, ena sekunden regnar det och vips så är det sol, allt på 15 minuter eller så. Det märks att man är nära ekvatorn, solen steker en och med hatt och 50 i solskydd blir man ändå rosa i skinnet.
För den som vill utforska detta finns möjligheten att åka till mer avlägsna småöar, snorklingsutfärder eller bara för att njuta av en vacker solnedgång. Detta ordnas också om man är intresserad och villig att betala för detta. Vi har nu varit här i 3 dagar och jag är så trött på friterad mat. Igår fick vi lära oss att varje torsdag anländer båten från Kalifornien med all mat. Man odlar inget själv och allt man äter kommer från staterna. Sjukt med tanke på att det är närmare till Filippinerna än Kalifornien. Den inhemska befolkningen är av kroppsformerna riktigt stora, de verkar bara äta friterad mat. Allt är dock förlåtet när man ser det turkosa vattnet och de vackra öarna runt omkring. Ett annorlunda ställe med få turister och intressant historia. Halva japanska kustflottan från 2a världskriget ligger sänkt i lagunen, så många vrak finns det att dyka på.... Nu ska jag vila lite, det är jobbigt att bada & ligga på en dykbåt hela dagen. Tidsomställningen är inte riktigt på plats ännu, vaknade 5 idag, vem vet imorgon kanske jag vaknar 6....
När det gäller dricka finns det tre alternativ, läsk, läsk och läsk. Enda juicen är Coca-Colas orange juices på burk och se finns så klar öl, fantastiskt roliga alternativ. Förhoppningsvis är det lite bättre på Pohnpei dit vi åker senare under veckan. Vårt hotell på Pohnpei är Seven Star vilket lär ha bättre standard än Truk Stop Hotel som inte är dåligt, bara enkelt och slitet. Här kommer en bit av historien om hur ”Operation Hailstone” utfördes. Truk Lagoon var ett hot mot allierade styrkorna i Central Pacific. I oktober 1939 fick militären dessutom tillstånd att använda två tusen japanska fångar från centralfängelset i Yokohama till dessa arbeten. Krigsfartyg och försvarsstyrkor placerades över hela Mikronesien. Under andra världskriget var Truk Lagoon Japans huvudbas i södra Stilla havet. Det gav Japan en perfekt naturlig hamn för att skydda sina stora skepp och härifrån flyttade man sina militära styrkor över för att befästa öarna i Stilla havet. Fem landningsbanor och sjöflygplan baserades på Truk Lagoon, några ursprungligen som civila anläggningar, de omvandlades snabbt till militär användning. När kriget utvecklades upprättades endast minimala reparationsanläggningar, befästningar och försvar och när den japanska armén anlände i januari 1944 ansåg de att basen var dåligt utrustad för att försvara sig. Den kejserliga japanska flottan, som var ansvarig för Truk Lagoon-basen, satte sina resurser på att bygga upp sin flotta av fartyg och flygplan och ville använda dem i den slutliga stora avgörande striden som skulle lösa kriget till förmån för Japan - men det kom aldrig. Truk var en stor japansk logistik och marinbas bas, den fungerande som “hemma-bas för Imperial Japanese Navy 's Combined Fleet. Vissa har beskrivit det som den japanska motsvarigheten till US Navy Pearl Harbor. Atollen var den enda stora japanska flygbasen inom Marshallöarna och var en betydande källa till stöd för japanska garnisoner som ligger på öar och atoller i hela centrala och södra Stilla havet. Basen var det centrala logistik och operativa navet som stöttar Japans omkretsskydd i centrala och södra Stilla havet.
År 1944 flög amerikanerna in över Truk och bombade den japanska flottan. Känd i Japan som Torakku-tō Kūshū (Airstrike på Truk Island), Kodnamnet för överfallet på Chuuk Lagoon var "Operation Hailstone" och första attacken kom 17-18 februari, den varade i två bittra och blodiga dagar. De amerikanska styrkorna bestod av nio hangarfartyg, sex slagskepp, tio kryssare och tjugoåtta jagare som ingick i viceamiralen Spruances Task force 58. De amerikanska hangarfartygens flygplan utförde sammanlagt 1 250 flygföretag. De sänkte tre jagare, sju hjälpfartyg, sex tankfartyg och sjutton fraktfartyg för japanerna. Den japanska lätta kryssaren ”Agano” sänktes också av torped från en ubåt. Under tiden gick den amerikanska flottan runt om Truk och lyckades med artillerigranater sänka den japanska lätta kryssaren ”Katori” och en japansk jagare. USA förlorade 35 flygplan under attacken, främst på grund av den intensiva beskjutningen från Truks försvar. Senare skadades ett hangarfartyg lätt av en japansk torped. Detta överraskande japanska nederlag meddelades i en nyhetssändning av radion i Tokyo. Helt kort meddelades följande: ”En stark amerikansk flottstyrka dök plötsligt upp vid Karolinerna i onsdags morse. Denna flotta anföll flera gånger vår viktigaste marinbas Truk med ett stort antal flygplan, vilka startade från hangarfartyg. Fienden genomförde upprepade anfall mot våra viktigaste stödjepunkter med några hundra jakt- och bombplan. Kriget har tagit en allvarlig, ja skrämmande vändning. Antalet fientliga anfall visar, att de angripande styrkorna redan hotar fosterlandet.” För en gång skull erkänner Tokyoradion det svåra bakslaget. Tojo utnyttjade överraskningsanfallet mot Truk till att avskeda amiral Osami Nagano, stabschefen för japanska flottan. I hans ställe utnämnde Tojo amiral Shimada som var honom helt och fullt tillgiven, vilket inte gjorde Shimada populär hos sina yngre kolleger. På grund av ”Operation Hailstone” ligger idag över 60 skeppsvrak och 249 flygplansvrak på botten av havet och många av dessa vrak är fullt dykbara. Många av fartygen var lastade med leveranser som skulle levereras till andra delar av Stilla havet. Lite av lasten togs om hand av amerikanarna och hindrade därigenom den japanska flottan i Central och South Pacific, nu slutade Truk Lagoon vara ett hot mot den allierad verksamhet i Central Pacific. Mycket få trupper ombord på de sjunkna skeppen överlevde efter attackerna och därmed slutade Chuuk Lagoon vara ett stort hot mot allierade operationer i centrala Stilla havet. Det var få japanska flygplan som kunde ta sig från Chuuk för att stationeras på andra platser i Stilla havet där japanska styrkor fanns grupperade. Truk kom att även senare utsättas för ytterligare attacker. Den andra utfördes 30 april till 1 maj 1944 av USA:s flottstyrkor (Task Force 58) där man förintade 94 japanska flygplan i luften och på marken, med påföljd att japanerna på Truk inte hade mer än 12 insatsberedda flygplan kvar. Den tredje attacken kom den 14 juni 1945 från Brittiska flottstyrkor. Sammanlagt 6 878 ton bomber släpptes på Truk Lagoon men ingen amfibisk invasion ägde rum. Resultatet var att Truk Lagoon roll som en framskjuten bas, den var en grund för att hjälpa till med försvaret av resten av Mikronesien och Japan, i praktiken var den nu obefintlig. Över 4 000 japanska marin och armépersonal dödades och skadades. Över 50 fartyg (främst handelsfartyg) sjönk i lagunen och ungefär samma antal utanför lagunen. cirka 400 flygplan förstördes Och alla fem landningsbanor/sjöflygbaser gjordes värdelösa. Den japanska kombinerade flottflotta tog dock de flesta av sina krigsskepp ut ur Truk Lagoon före februari 1944. Över 120 Chuukese dödades och/eller sårades under kriget. De flesta chuukeser hade tvingats lämna sina hem för att rymma från de 10 000 japanska soldater. Den japanska militären konfiskerade lokal mat eftersom importerad mat inte kunde komma genom ubåtens blockade. Den kontinuerliga bombningen förstörde lokala grödor och det gjorde det svårt att odla på land samt samla fisk. Medan Chuukese arbetare en gång betalades, var de nu tvungna till slavarbete för att bygga upp de många militära anläggningarna. Svält och undernäring blev vanliga, även tortyr och kannibalism ansågs ha inträffat. De japanska styrkorna kom att kapitulera den 2 september 1945 ombord på USS Portland. Det finns ett antal chuukeser som bevittnade kriget som fortfarande lever i Chuuk och som ger en mycket verklig koppling till det fruktansvärda lidandet. Det finns också många krigsartefakter och platser på öarna och under vattnet. Visst lockar resmål som ännu är ganska okända? För att resa till Pohnpei så är det ett verkligt företag. En öhoppflygning väster från Hawaii kräver större delen av dagen. Flyg sydost från Japan och det är samma sak. På samma sätt från Australien eller Nya Zeeland. Pohnpei tillhör de mycket utspridda federala staterna i Mikronesien som inkluderar skärgården Chuuk och öarna Yap och Kosrae. Det är en av de små gröna juvelerna - Stilla havet smaragder - som är långt ifrån någon stor markmassa. Men att komma dit kan vara upplyftande. Det blev en timmas flygning från Chuuk till Pohnpei och den var det mest magiska i mitt liv. Dagen var kristall klar och alla planetens färger hade förenklats till variationer av vitt och blått. En klarblå himmel över ett klart blått hav - och samtidigt hundratals tunna vita cumulusmoln under planets fönster.
Pohnpei är en ö i Stilla havet som jag föreställt mig. Det är lätt att känna sig som James Michener eller Robert Louis Stevenson som kryssade runt öarna Pohnpei State, den största staten och huvudstaden i Mikronesiens federala stater. Pohnpei är frodig, grön, stor och vacker. Pohnpei har varierande sevärdheter och mycket att göra. Om du bara har 5 dagar i Pohnpei och kommer du vara upptagna hela tiden. Pohnpei har praktiskt taget ingen strand. Istället har den steniga stränder, mangrove träsk eller grå basaltklippor. Att simma och snorkla i de varma och lugna vikarna och se de färgglada tropiska fiskarna under oss men även se den tropiska himlen ovanför är en utmärkt tillvaro för oss båda. Om Gud inte hade tagit bort stränderna, hade Pohnpei idag förlorat sin otroliga glans. En halv mil med sand skulle förändra allt på denna plats. En av de första platserna vi stannar till vid blir turistbyrån som tar emot oss med öppna armar och hälsar oss varmt välkomna till Pohnpei. Här får vi bra information om platser som bör besöka och kartunderlag för framtida utforskning. Nöjda och belåtna går vi vidare bland olika butiker tills en taxi frågar oss vänligt om det finns behov av transport. Tacksamt svarar vi ja på frågan, under färden till vårt hotell frågar jag föraren om han råkar känna igen min vän Stan Gajda. Då infinner sig ett leende från honom och upplyser mig att Stan är hans svärfar. Nu framkommer det att Stan flyttat från Pohnpei till Australien vilket också förklarar varför jag den senaste tiden inte kunnat få kontakt med honom. Har med den information jag tidigare fått om platser som bör besökas så jag känner mig ändå rätt nöjd ändå. Hotellet är en perfekt plats för att läsa igenom turistbroschyrer och kartor som vi tidigare plockat upp på vägen – nu är det att bestämma platser och planera en resplan för tiden på Pohnpei. Vid ett senare tillfälle är vi på turistbyrån igen för att ordnade med en taxi som skall ta oss upp på höjden Sokehs Rock. Den här höjden påminner om Diamond Head i Honolulu men med några stora skillnader. Den bästa delen av vandring upp till Sokehs Rock där vi stannade på vägen för att se några gamla reliker från andra världskriget.
Vad som är ironiskt om Pohnpei är att det är en av öarna som amerikanska väpnade styrkor inte invaderade, så det fanns inga faktiska strider på Pohnpei, däremot utsattes ön av amerikanska flygstyrkor. Så de japanska soldaterna som var stationerade på Pohnpei hade antingen mycket tur eller blev väldigt uttråkad, eftersom de inte såg något av striderna. Huvudstaden Kolonia med sina rostiga skyltar har inte så mycket att titta på. De har några intressanta byggnader, en mur från tiden när Spanien hade intressen här under 1500-talet, till och med ett basebollfält hittade vi. Ön har förvisso sina souvenirbutiker, snabbmatställen som franchises företag som man väl känner igen från USA och Europa. Lokalbefolkningen verkar lata och spottar betelnötter, dessa röda spottloskor färgar vägar och trottoarer röda. Huvudgatan i Kolonia, den moderna huvudstaden på Pohnpei, ger en antydan om att våra dagars invånare inte på långa vägar innehar samma företagsamhet och byggnadsiver som sina storhetsgalna förfäder. Vi avslutar kvällen med ett restaurangbesök på Mangrove Hotel. Här inmundigade vi friterade räkor och kycklingvingar. Kan rekommendera denna restaurang. Nan Madol, Mikronesiens Venedig. Pohnpeis största turistattraktion är absolut Nan Madol, Mikronesiens Venedig. Dagens första aktivitet är en resa till Nan Madol, ruinerna av en gammal, mystisk, konstgjord by i sydöstra Pohnpei. Många Pohnpeian vågar inte besöka den här platsen, andra kanske inte besöker eftersom det är en komplicerad resa att ta sig till. Medan Påskön har blivit världsberömd för sina majestätiska stenstoder har få personer inte ens hört talas om den stora ruinstaden Nan Madol på den mikronesiska bergön Pohnpei, fastän många av dess stenmonument är minst lika imponerande och betydligt mer gåtfulla.
Vår guide tar oss någon mil på dåliga och leriga vägar för att komma fram till Nan Mandol, en resa på drygt en timma från Kolonia. Huvudvägen runt ön är asfalterad, även om det är fula skador i vägen. På de delar som är längst bort från Palikir och Kolonia är vägen en dålig grusväg. Maxhastigheten vi kommer upp i är 45 km/h - och det är korta sträckor. Det var grönskande och pittoreska små byar som passerades på vägen till vårt utflyktsmål. För att ta sig fram till denna plats får vi klättra över och genom stora, svarta, hala stenar för att komma fram till en fantastisk struktur. Det märkligaste är inte själva byggnadstekniken, för alla palats och tempel i Nan Madol, liksom de 92 konstgjorda holmarna på vilka de är uppförda, består av på varandra staplade, fyr- och fem kantiga byggklossar av sten som är mellan fem och åtta meter långa och en halv meter tjocka, dessa väger mellan tre och fem ton stycket. Lika ovanligt och originell är själva byggplatsen som omger den 60x65 meter stora Nan Douwas holmen där kungagravarna finns. Den användes under Nan Madols storhetstid bara av hövdingarna och prästerna. Huvudområdet Nan Madol är en majestätisk stensättning byggd på ett korallrev. Den är gjord av enorma basaltstenar som är sexsidiga och ser ut som stålloggar. Man ser en hög vägg och rektangulär kammare, tunnlar, begravningsvallar, trappor och passager uppförda från dessa stenar.
Vår guide Shawn försäkrar oss att vi reagerar som alla andra besökare när vi står i mållös förvåning på de enorma och underligt vackra strukturerna. Havet runt är tyst, solen är ljus, himlen är klar och jag vet att jag är i närvaro av storhet, andlighet, makt. Atmosfären känns helig. Förutsägbart känner jag mig rädd. År 1986 placerades Nan Madol på USA: s nationella register över historiska platser. Men mysteriet förblir, det här med massiva stenplattor, varav många väger många, många ton. Var kom de ifrån? Hur kom de hit? Nan Madol är en av de mest undervärderade platser i hela Stillahavsområdet. På vägen tillbaka mot hotellet stannar vi till vid det häftiga vattenfallet Kepirohi. Får betala 5 US $ till markägaren för att därefter vandra ungefär 400 meter längs en smal stig med vackra planteringar med många olika blommor innan man kommer fram till det mest enastående och vackra vattenfall på Pohnpei. Den mindre vattensamlingen är stor nog att kunna ta några simtag i men inte tillräckligt djup för att kunna dyka i. Nyfikna fiskar som bland annat två stycken meterlånga ålar visade sig och gav ett skräckinjagande intryck vilket gjorde att något bad för mig blev inte aktuellt. Lördag den 25 maj, dags för lite mer militärhistoria. Tiden vi bestämde med båtföraren var fem timmar tills vi skulle bli upphämtade, en lagom lång tid trodde vi. Nu visade sig att det var fullt tillräckligt med tre timmar så vi talade med en fast boende på ön som tog endast 4 US $ för en enkel återresa. Vi tog tacksamt emot erbjudandet och var glada att endast betalat 30 US $ för framresan till Lenger Island eftersom vi endast betalade för den. Här hade vi blivit upplurade än mer om vi tagit det första alternativet.
Vi fick tips från vår taxichaufför att prova på att äta middag på Cupid restaurang vilket visade sig vara ett utmärkt förslag och måste rekommenderas till den som är i Kolonia. Man bör i så fall vara på plats före 06:00 PM för att uppleva solnedgången över berget. Här valde vi att prova Baby back ribs med italiensk sallad och en öl. Priset blev 21US $ per portion. Söndagen den 26 november blir det sista dagen på Pohnpei. När vi lämnat Kolonia, har man lämnat Pohnpeis enda riktiga stad och när vi åker runt ön hittar man inte några restauranger. Den klokaste är att packa själv en lunch låda. I olika broschyrer räknar Pohnpei sig som "Mikronesiens trädgårdsparadis", på dess cirka 130 kvadrat miles är man aldrig långt ifrån något som är spektakulärt, blå himmel mot bakgrund av gröna kullar eller blått hav. Det är svårt att gå fel med en picknick på Pohnpei. Vårt första stopp blir ett besök vid presidenten Peter Christian residens, Högsta domstolens byggnad i staden Palikir. Utefter vägen förbereder man drycken sakau (kava) för kvällen, en dryck som ger en lätt berusning. Att titta på sakau som förbereds är en unik upplevelse för Pohnpei. Passar på att prova och smaka sakauen, en bryggdryck som används vid ceremonier och säljs även i barer. Drycken är avkopplande och ger en viss berusnings effekt. Under vår resa ser vi hur folk lever sitt liv i ett grönt rum, huset, vägen havsstranden, allt är inbäddat i slösande grönska, blommor, orkidéer. Dom verkar ha det lugn som saknas i västerlandet. Byar är byggda på den skyddade lagunen av atollerna. Eftersom livet sker på små atoller med nästan ingen polis har familjen alltid varit av största vikt och familjeförpliktelserna kommer före de flesta andra, inklusive arbete och skolor. Det finns även ett ordstäv som går "Jag kan alltid hitta ett annat jobb, men jag kan inte hitta en annan familj. Mat och distribution av mat har också social och symbolisk betydelse. Det är kärnpunkten i många ceremoniella tillfällen, och fest med en enorm mängd mat är en del av religiösa ceremonier och regeringens fester. Måltider består vanligtvis av taro, brödfrukt, yams, sötpotatis och kassava med kyckling eller fisk och några frukter som kokos, banan, papaya, pandanus, mango och en mängd citrusfrukter. Vi njuter av det milda klimatet på turen uppe vid berget. Stannar till vid en lokal sakau-marknad i en av de många avlägsna byar på ön för att uppleva Pohnpeis sanna väsen. Pohnpei-folket erbjuder en titt på familjelivets levnadsstil. Gemenskapen kommer tillsammans för att bygga ett nytt båthus eller bara tvätta kläder.
Avvaktar nu transporten till flygplatsen på Pohnpei för att via Chuuk, Guam komma till Saipan under måndagen. Blir även det spännande och intressanta upplevelser. En snabb och för en gång skull smidig incheckning på flygplatsen i Kolonia, plötsligt kommer Augustine med sin fru och vill vinka av oss vid flyget. Erik och jag får var sin krans som de sätter på våra huvud. Vi välkomnas tillbaka och blir lovade att bli omhändertagna nästa gång vi besöker Pohnpei. Återigen är graden av gästfrihet och värme på ön otrolig. Ja, då tar jag mina reflektioner på befolkningen på Pohnpei i allmänhet och på de boende i Kolonia i synnerhet. Pohnpei är känd för sin energiska dans, dessa traditionella danser utförs av både män och kvinnor som bär gräskjolar och huvudbonader av vackra blommor och garnblad. Kropparna av männen och kvinnorna gnids in med kokosolja för att ge huden en guldglans. Traditionella danser utförs vid de flesta stora festligheter men framför allt vid årsdagen för självständigheten. Folk verkar vara väldigt lugna och trygga. Är man i vägen så väntar dom en stund utan irritation. Ungar och vuxna besvarar våra hälsningar med värme och vänlighet. Folk rör sig lugnt - det är ju det man ska i värmen - men vi västerlänningar rusar på. De flesta även små ungar ser dig rätt i ögonen, orädda och trygga. Vi har sett hundratals ungar som uppenbarligen behandlas väl av de vuxna, inte en som fått skäll.... Folk lever sitt liv i ett grönt rum, huset, vägen, havsstranden, allt är inbäddat i slösande grönska, blommor, orkidéer. Dom verkar ha det lugn som saknas i västerlandet. Problemet, om det nu är ett problem, blir att man kanske inte ser vitsen med att jobba hårt, plugga hårt, att ändra sitt traditionella liv så det blir mer likt livet i industriländerna. På en punkt har man ändrat – här har anammats de översockrade näringsfattiga produkter som importerats till mataffärerna. Resultat 40 % av den vuxna befolkningen har diabetes, och vi ser att övervikt är vanligt. Pohnpei är ett land av strömmar, berg, vattenfall, korallrev, mangroveskogar, laguner och rikligt havs liv. Det finns strålande solsken här varje dag. Här får ni lite fakta om hur Pohnpei drabbades under de båda världskrigen. Detta för att ni läsare skall få en klarare bild om händelserna på denna plats. Så drabbades Pohnpei under de båda världskrigen! Sedan Japan tilldelats öarna av Nationernas Förbund (NF) som mandatområde ville man skapa nya, självförsörjande samhällen för sina medborgare och bli produktiva. Det upprättades över allt skolor där det viktigaste läroämnet var det japanska språket. Vidare satsades på stora jordbruksverksamheter och man byggde upp en infrastruktur som saknades sedan tidigare på Pohnpei. Man hade nu tänkt stanna och att göra Pohnpei till en riktig del av imperiet. Då befolkningen begripligt nog var ovilliga att slava åt sina nya herrar sände regeringen i Tokyo ut tusentals japanska bönder som sattes att odla sockerrör vilka i stora destillerier förvandlades till sprit för de japanska militär garnisonernas bruk. De japanska militärerna tog till sig infödingskvinnor med våld eller bokstavligen våldtog dessa kvinnor så de flesta barn som föddes var följaktligen faderlösa halvblod. Detta var bara ett av de många uttrycken för den kulturella överlägsenhet som japanerna kände gentemot den inhemska befolkningen och som gjorde att de inte visade något intresse för deras minnesmärken, hur stora och iögonfallande de än var. Man kom att föra över 14 000 militärer och japanska jordbrukare till Pohnpei och på det viset bildades den första kolonin på ön.
Den 1 maj 1944 utförde enheter ur den amerikanska Task force 58 med hangarfartyg och kryssare artilleri och flygattacker mot befästningarna på atollen Ponape. Amerikanarna insåg att åtgärder från luften var att föredra i stället för att invadera Pohnpei. Så de allierade styrkorna bestämde att bomba avsevärt på ön och förstöra de flesta viktiga målen på Pohnpei. Det har sålunda inte funnits några slagfält att utforska där marktrupp från amerikanarna varit i strid på Pohnpei. Även om alla de ”lättare” vapen och några av de större är borta efter kriget, har Pohnpei fortfarande många intressanta historiska platser i samband med kriget. Det finns sju intakta 15 cm kustartilleripjäser (och en delvis demonterad), två 12,7 cm artilleripjäser, och flertal av tunnlar, grottor, bunkrar och andra fortifikatoriska anläggningar som kan undersökas. Japanarna lämnade mer än stridsvagnar och vapen efter sig. Deras tid på ön lämnade ett outplånligt märke på den kultur som fortfarande kan ses idag. Det första jag kommer att tänka på är hur lokalbefolkningen ofta böjer huvudet som ett tecken på respekt. När det gäller kost, citera inte mig på det här men jag misstänker att det var japanerna som förde ris till Pohnpei och nu mera serveras för nästan varje måltid. Medan japanerna lämnade ett varaktigt inflytande på Pohnpei är det ingen tvekan om att detta inflytande fortfarande finns kvar. Jag får höra om hur många av de människor som upplevde den japanska tiden önskar att de var under japanska styra igen. Japanarna var kända för sin hårda behandling av lokalbefolkningen på öar som de erövrade och disciplinerade dem som de betraktade som "under dem". Medan kanske Pohnpeian inte hade lika mycket frihet som de har nu, körde de säkert mer effektivt med ordning och reda. Så hade inte Japan förlorat kriget hade hela det pohnpeiska folket förlorat både sin kulturella och rasmässiga särart. Som det nu gick avlägsnade de segerrika amerikanska trupperna genast alla japaner från Pohnpei, liksom från de övriga mikronesiska öar som hade koloniserats på samma brutala sätt. Stränder, djungel, marina djur och skeppsvrak gör ön Saipan i Stilla havet till ett resmål man måste åka till.
Saipan, Tinian och Rota tillhör norra Marianerna och ligger utspridda i Stilla havet öster om Filippinerna, söder om Japan. De beskrivs som paradisöar med fantastiska stränder, kristallklart vatten med fin dykning och snorkling, surrande djungel, skönt nattliv, fler än 200 restauranger, gott om aktiviteter och en intressant tidshistoria. Det sistnämnda förklaras med att öarna var skådeplats för strider mellan Japan och USA i slaget om Stilla havet, spåren finns fortfarande kvar att se både i djungeln och på havets botten.
Öarna har än idag starka kopplingar till USA. De har visst självstyre, engelska är ett av de officiella språken och US-dollar används som valuta. Med tanke på dollarns värde mot kronan så minskar det vår köpkraft på Saipan, Tinian och Rota. Som brukligt hämtas vi upp av hotellets personal på flygplatsen. Fiesta Resort & SPA kommer nu att bli vårt boende under knappt en vecka. Eftersom vi inte kommer in i vårt rum tidigare än 15:00 går vi runt och gör oss bekanta med hotellets olika faciliteter, allt från restauranger, shoppingbutiker, stranden och poolområdet. Konstaterar att det är ett riktigt lyxhotell som vi kommer disponera under tiden vi är på Saipan. Med sitt läge i hjärtat av Garapan är Fiesta Resort & Spa Saipan den perfekt utgångspunkten för besökare som vill utforska Saipan. Eftersom det bara ligger 11.9 km bort är det enkelt att ta sig till detta 4-stjärniga hotell från flygplatsen. Det välbevarade området och närheten till Micro Beach, Paseo De Marianas Street, Amerikanska minnespark skänker en speciell charm till det här hotellet. Inte så långt från vårt hotell ligger American Memorial Park. Det är förstås en viktig plats att besöka varför vi förflyttar oss dit för att få information om deras verksamhet och ta del av deras utbud av utställningar och filmförevisning. Tas emot av två kvinnor som är väldigt hjälpsamma, när de får höra att vi är svenskar blir den ena kvinnan helt exalterad då det visar sig att hon har svenskt påbrå. I filmsalen spelas det upp en film hur starten av andra världskriget drog igång för USA med attacken på Pearl Harbor samt hur invasionen av Saipan utspelade sig från både japanskt och amerikanskt håll. Mest gripande tycker jag är det är när man ser 100 tals civila, kvinnor och barn kastar sig ut från självmordsklippan på Marpi Point, några omkommer också då de blir offer för granater som japanska soldater kastar mot dem. Den japanska propagandan påstår att de kommer bli torterade och våldtagna av de amerikanska soldaterna. Efter filmförevisningen blir det dags att se på utbudet av olika föremål som finns till försäljning i butiken. Här finns allt från böcker, tidskrifter, t-shirt, kepsar, kartor och den klassiska Zippo tändaren. Vi lovar att återkomma senare och möjligen hitta något att ta med hem till Sverige.
Stephen Aiken-samlingen fanns mellan slutet av 1979 och början av 1983 som en utomhusskärm på Stephen Aikens egendom nära Garapan på Saipan. Under åren har Aiken hjälpt Mariana Islands turistindustri genom att återställa många andra världskrigets vapen för visning. Han skapade också Last Command Post monumentet i Banadero vid Saipans norra spets. Incheckningen på hotellet kunde ske klockan 14:00 vilket kändes lite bättre för oss efter att varit igång redan med flyget 05:00 från Pohnpei för nu började tröttheten sätta sitt spår åtminstonde på mig. Erik passade på att testa poolen medan jag slappade i en av hotellets utemöbler vid bassängkanten. Vi hinner också med att göra en beställning på en hyrbil för morgondagens utflykt till de mest spännande platserna på Saipan. Kvällen ägnas åt att besöka det enormt stort casino i Garapan. Det ligger i nära anslutning till Fiesta Hotel så det var klart att även denna byggnad skulle besökas. Här var det välbesökt av både inhemsk befolkning men även oss turister. Fullt av olika spelbord och slottmaskiner finns att spela på för dem som var fyllda 21 år. Själv är jag inte spelsugen utan avstod, däremot provade Erik på spel och gick ifrån med en vinst på 4 US $. I andra världskrigets fotspår efter strider på Saipan. Här några rader om hur Japan fick sitt fäste över Saipan. År 1947 utsågs Marianerna tillsammans med hela Karolineröarna till "US Trust Territory of the Pacific Islands" av Förenta nationerna och förvaltades av USA.
En viktig historisk plats från andra världskriget är det tidigare högkvarterets stabsplats inte långt från självmordsklippan, grottan och bunkern, vilket var det sista fäste av de japanska militärstyrkorna innan amerikanerna tog full kontroll över Saipan. Här kan se kulhål som skapats från striderna mellan de två kombattanterna som kämpat för territoriet.
Tvingade av japanska soldater kastade män och kvinnor ner sina barn från de nära 70 meter höga klipporna och hoppade själva efter. Flera japanska soldater följde efter, eller sprängde sig själva i luften med handgranater. Vid foten av klipporna låg liken i stora högar. I stället för att bli fångar hos amerikanerna valde de att hoppa från klippan och avsluta sina liv, bättre att dö än vara fånge. Mot slutet av slaget om Saipan under andra världskriget, besegrades japanska soldater och civila från norr till Marpi. Idag är dessa klippor turistattraktioner som erbjuder strålande utsikt trots sin ledsna historia. Många monument tillägnad världsfred och till minne av de döda kan ses på dessa klippor. Den 9 juli tillkännages att erövringen av ön är slutförd. Den har kostat amerikanarna 14 000 man i stupade och sårade. De japanska förlustelserna blev 30 000 stupade, dvs. hela den ursprungliga garnisonen, med undantag av något hundratal sårade som tagits tillfånga. Ön Saipan blev en värdefull erövring, som omedelbart förvandlades till en bas för de stora amerikanska bombplanen av typen B-29, vilka därifrån lätt kan nå Japan. Saipan belyser många kulturella och historiska attraktioner, fritidsaktiviteter, golfbanor i världsklass, lyxhotell, hemtrevliga öar, restauranger, köpcentra och spektakulära landskap som sträcker sig från magnifika stränder och kristallklart blått vatten till frodiga tropiska djungler med ett rikt fågelliv. Bortsett från dess historiska betydelse är utsikten över Stilla havet fantastisk. Här hittar man lugnet och skönheten från de vackra platserna vid klipporna av ön Saipan. Den unika ö-andan sprider tropisk värme i hjärtat. Banzai Cliff och Suicid Cliff Självmordsklippan är en 249 meter hög klippa ovanför Marpi Point Field. Historien bakom denna plats är mörk. Sucide Cliff samt Banzai Cliff är platsen där lokala japanska civila begick självmord genom att hoppa till sin död 1944 för att undvika fångst av USA: s armé. Självmordsklippan har en spektakulär utsikt över slätten som brukade vara hemma för den japanska militärflygbanan Banadero.
Mt. Tapochao Från och med 2016 är den enda vägen upp till Mount Tapochau en lång, slingrande, stigande klättring över oändliga lösa stenar och massiva slagfält. Vägen ser ut som om den har upprepats avlägsnats av kraftigt regn under många år. Denna väg skulle vara farlig att korsa i vått väder och bör endast nås i ett tungt fordon vid torrt väder. Tillgänglig med 4WD fordon.
Kvällen ägnades åt att besöka Garapan street market vid Fishing base vilket ligger på Beach road, enkelt att hitta till då man hör ljudet från uppträdanden som underhåller besökarna. Här erbjuds ett stort utbud av internationella rätter till ett mycket rimligt pris och gratis levande underhållning, även konst och hantverk finns att köpa. Marknaden är mötesplatsen för lokalbefolkningen och besökare. Rätta platsen att vara på en torsdagskväll från 17:00 till 21:30. Det är inte heller någon entré för att gå runt på marknaden. En jämförelse med Ulrika marken ligger närmast till om man utesluter djurmarknaden. En av kvällarna hade vi bokat in en kryssning med Saipan Sunset Cruise som erbjuder turister att följa med och se solnedgången. Dags att se lite annat än dessa krigsreliker och bli lite mer sociala. Vi betalar 70 US $ var och blir upphämtade vid vårt hotell. Klockan 17:00 går vi ombord på katamaranen Jade Lady III. Det är en 64-fot båt som seglar på kvällen så att passagerare kan titta på solnedgången över Saipan lagunen. Under resan får vi höra levande underhållning av bl.a. en sångare och gitarrspelande artist med stor humor. Han presenterar sig som Jerry the guitar man och talar om att han kommer från Manila på Filippinerna. Är numera bofast sedan 24 år på Saipan. Han frågar oss vid ombordstigningen var ifrån vi kommer och heter. Lite imponerad blir han att träffa på svenskar på dessa sydliga breddgrader. Resten av passagerarna kommer från i huvudsak Korea och Kina. Middagen som serveras är i huvudsak grillat kött och sallad, drycker fanns i baren i obegränsade mängder så vi kunde släcka törsten även denna kväll. Den här upplevelsen skulle vara bra på nästan vilken ort som helst, men att tillbringa den på Saipans djupblå och ljusa akvamarina lagun ombord på en mycket stabil katamaran för att se solnedgången är häftigt. Efter middagen slappnar några av turisterna av och lutar sig bakåt, men nu börjar dansen och här blir vi tillsagda av Jerry att börja dansa med damerna som bjuder upp oss, kan inte missa detta tillfälle. Innan vi går i land tar vi farväl av våra kamrater vi fått på denna resa. Har haft en avkopplande och minnesvärd kväll, det var min andra gång jag upplever en solnedgångskryssningen och den var fantastisk, Det blev en minnesvärd och vacker kväll där vi kunde se solnedgången över Saipan trots det regnväder som uppenbarade sig en kort stund. Tinian erbjuder många aktiviteter och äventyr ... Efter tidig morgon tar vi ett privat charterflyg från Francisco C. Ada International Airport på Saipan och anländer till Tinian efter ca 10 minuter. Här kommer vi att spendera sex timmar för att bl.a. studera slagfälten från andra världskriget.
Som kuriosa kan nämnas att USS Indianapolis sändes vidare till Guam där delar av besättningen landsattes. Fartyget fortsatte sin resa med destinationen Leyte, men den 30 juli träffades hon av två torpeder från en japansk u-båt och sjönk efter tolv minuter. 300 av männen ombord dog i ubåtsattacken. Resterande omkring 900 hamnade i vattnet, av dem dog nästan 600. Det förekom att medlemmar i besättningen dog i haj attacker medan de väntade på att bli räddade. 321 av den sammanlagda besättningen på 1199 man kunde räddas efter att ha tillbringat flera dygn i havet, 316 överlevde.
De mesta av Tinian är i dag djungel men under andra världskriget var det inte så. Efter USA: s invasion av Saipan fortsatte angreppet mot Tinian den 24 juli och varade fram till den 1 augusti 1944. Tinian intogs i ett listigt överrasknings-anfall, där två marinkårsregementen (2: dra och 4:e) landsteg oväntat medan man genomförde en stor skenmanöver på andra sidan ön. Striderna blev kanske den mest framgångsrika av de tre operationerna. De amerikanska förlusterna var blygsamma jämfört med anfallen mot Saipan och Guam. De japanska styrkorna antog samma envisa defensiva taktik som på Saipan. De retirerade under dagen och angrep på natten. Tinians enklare terräng tillät USA att effektivisera användningen av stridsvagnar och artilleri än i Saipans berg. Japanska förluster var betydligt större än de amerikanska förlusterna med 1241 döda och 313 fångar. Amerikanska förluster uppgick till 328 döda och 1 571 sårade. Flera hundra japanska trupper höll ut i djungeln under flera månader. Garnisonen på Aguijan utanför Tinians sydvästra udde, under befäl av löjtnant Kinichi Yamada, höll ut till slutet av kriget och kapitulerade den 4 september 1945. Den sista eftersläntraren på Tinian, Murata Susumu, tillfångatogs inte förrän 1953. United States Naval Construction Battalions (CB), mer känd som Seabees startade direkt med byggandet av North Field som byggdes på cirka 6 veckor. Det blev världens största flygfält med 4 banor som var 8 km långa. Flygplatsen, som år 1945 var kanske den mest trafikerade och största i världen. Dess infrastruktur kopierades från det i New York med Broadway som huvudvägen. Tinian handlar inte bara om andra världskrigets historia, det är också ett av två ställen i norra Marianerna, den andra är Rota, där du kan hitta städer av det inhemska folket. Man tror att för över tre århundraden sedan kom Chamorro-folk från Sydostasien och Melanesien till Marianerna. De levde från fiske och jordbruk och hade ett strikt system av klasser. Latte stenarna är allt som återstår från den tiden. På 1500-talet kom de spanska upptäcktsresande först till ön (ett klocktorn finns kvar) och dokumenterade kulturen av Chamorros. Dessa latte stenar användes inte längre vid den tiden, så det är fortfarande lite av ett mysterium vad de representerar. Den vanligaste teorin är att de var grunden till ett hus, förmodligen till ett tempel. Har Söderhavsfolken berövats sin urgamla inhemska kultur? Mitt allmänna intryck är att ytterst få mikronesier är redo och villiga att färdas hela den långa vägen tillbaka till det enkla stenåldersstadium som deras förfäder levde på. Framför allt är de starkt fästade vid och beroende av sådana importerade fabriksvaror som radio och TV apparater, mobiltelefoner, fordon, konserver, spritdrycker, kläder, läkemedel, möbler, smycken, sötsaker för att nu bara nämna de viktigaste och vanligaste. Som de flesta vet och förstår går det självfallet inte att återuppliva sedan länge försvunna trosläror, försörjningssystem och samhällsmodeller och få dem att fungera gnisselfritt i vår sentida moderna värld med dess välutvecklade kommunikationsnät som tillåter främmande besökare, idéer och föremål att fritt cirkulera. Söderhavsborna är själva flitiga resenärer, som så ofta de har råd turistar i de omgivande länderna. Så med mindre än att alla utlänningar portförbjuds och att hela Stilla havet förvandlas till ett enda jättestort infödingsreservat är och förblir varje allvarligt försök att återuppliva de ursprungliga kulturerna ouppnåeliga. Utom möjligen i form av punktinsatser, till exempel när mikronesiska barn, som efter att gått i engelsk skola i åtta år inte längre kan fiska eller fläta en bladkorg och är i stort behov av extra lektioner av en yrkeskunnig person.
Ju fler turister det kommer till en ö, desto fler urinnevånare anställs emellertid av hotellen, restaurangerna och resebyråerna. Pengarna som de tjänar gör det möjligt för dem att leva allt mer och mer på västerländskt vis. Till sist finns det inget kvar av infödingskulturen, som turisterna kommit särskilt för att beskåda och fotografera och de förlägger därför i fortsättningen sina semesterresor till andra mer primitiva länder. En lösning på detta förargliga dilemma är att bygga byar och fylla dem med specialutbildade infödingar som förevisar sig själva och sina konster mot betalning. På Hawaii finns det tusentals sådana fackföreningsanslutna och därför välavlönade yrkesinfödingar. Spektaklet brukar helt enkelt bestå av små scener ur vardagslivet i forna tider, det vill säga männen holkar ur kanoter, bygger bladhyddor, snidar avgudabilder eller viftar med spjut, medan kvinnorna lagar mat, vaggar barn och flätar bladmattor. Alla uppträdande bär naturligtvis slitstarka kjolar av plastblad och har plastblommor i håret. Med jämna mellanrum brister de i tur och ordning ut i sång eller börjar hamra på en trumma. Liksom alla lönearbetare ser de längtansfullt fram mot klockslaget då de kan klä om sig, hoppa upp i bilen och köra hem, där de så småningom i sällskap med övriga familjemedlemmar slår sig ner framför TV-apparaten med en bricka mat, som de med stort besvär försöker sleva i sig utan att ta ögonen från bilden i rutan. Den allra bästa lösningen vore dock säkerligen att inte utbilda några urinnevånare alls utan i stället skapa nya infödingsyrken som varken låser fast eller tvingar in utvecklingen i trånga banor, fastslagna av främmande affärsintressen. Så skedde i viss mån under förra århundradet, då margarin- och tvålfabriker i Europa började använda kopra, det vill säga torkade kokosnötkärnor. Genom att plantera palmträd på sin kollektivt ägda släktjord kunde därmed alla öbor som ville skaffa sig inkomster utan att ändra sitt levnadssätt eller förlora sin frihet. Överallt på öarna fiskar männen fortfarande till husbehov på traditionellt sätt, de flesta är mer hemma på havet än på landbacken. Deras båtar är ynkligt små och bräckliga och därför är det sedan årtal tillbaka stora, moderna, välutrustade japanska och koreanska trålare som halar in den mesta fisken. Det är på tiden att Söderhavsstaternas styresmän gör sina egna fiskare konkurrenskraftigare genom att ge dem lån och anslag så att de kan köpa rejäla båtar och fiskedon. Det skulle räcka med en bråkdel av de summor som nu investeras i turistindustrin. En sådan nyorientering av den ekonomiska politiken skulle naturligtvis i första hand medföra den väldiga fördelen att hjälpa öborna bevara det traditionella levnadssätt som genom århundranden har visat sig passa dem så väl. Det skulle avgjort vara bättre för deras börs och deras magar att äta självfångad färsk fisk i stället för som nu importerad burkfisk, även om den dragits upp ur deras vatten runt öarna av de redan omnämnda japanska och koreanska fiskebåtarna. Manila – huvudstad med dåligt rykte. Åk dit och avgör själv. Det är en pulserande asiatisk stad som absolut är värd ett besök om än för bara någon eller några dagar. De flesta turister landar i Manila på väg till någon annan destination på Filippinerna, där det finns vackra stränder, sol och bad. Men även om Manila är ganska kaotiskt, det kan man inte neka till, finns det en hel del att uppleva.
Det finns gott om transportmedel i Manila. Folk använder sig ofta av jeepney, en sorts lastbil med bänkar inuti. Det kostar inte mer än ett par kronor att åka med dem, och det kan vara en häftig upplevelse. Om du inte tvunget måste vara bekväm undvik då att åka taxi. För en sträcka inom staden kostar en taxi 100-200 pesos (20-40 SEK) men för samma sträcka kan du istället åka buss (jeepney) eller tricycle (moped med sidovagn och tak) för 7 Pesos (1,40 SEK). I de större städerna trafikerar alla jeepney en linje och har ett nummer. Tricycles åker fritt runt i staden och de kan du stoppa med en enkel vink till föraren. Hoppa bara på och när du kliver av ger du föraren 7 pesos jämnt. Fråga aldrig en tricycle-chaufför om priset då de kan säga en mycket högre summa när de ser att du är turist. Att ta sig fram i den livliga trafiken är en speciell upplevelse. Det verkar inte finnas några regler som följs. Märkligt att det ändå verkar fungera men det skall medges att det vid flera tillfällen sitter man med andan i halsen och undrar hur man klarar den ena situationen efter den andra. Körstilen är mycket aggressiv med höga hastigheter och riskfyllda omkörningar. Här kan man inte räkna med att man som fotgängare har företräde vid övergångställena. Under en av dagarna besöker vi de “spanska kvarteren” i Manila, stannar till vid Intramuros och Fort Santiago, här känns det som man var i Spanien. Intramuros är den gamla staden innanför murarna (Utanför murarna har U.S. byggt en golfbana I vallgravarna). Intramuros ger Filippinska historien för de senaste drygt 400 åren, vilka till största delen färgats av de spanska erövrarna och här får man berättats också om de erövrades blod. Spanjoren Legazpi grundade Manila den 24 juni 1571 och sedan dess har den spanska överhögheten stannat kvar med ett två år långt avbrott för Brittiskt styre 1762-1764 och fram tills det att man kapitulerade till USA 1898 och tvingades lämna ifrån sig “nyckeln” till Intramuros. Nu är Intramuros och Fort Santiago även känt från “2:a världskriget”. Det var ett odrägligt och hemskt fängelse för både män och kvinnor. Här torterades och avrättades de av den japanska militärpolisen Kempeitai. Detta förstördes av amerikanerna 1945 och platsen öppnades som en park 1950. Inuti den muromgärdade staden (Intramuros) finns San Agustin kyrkan som byggdes av augustinska munkarna och inskriven i FN: s världsarvslista. Det sägs också vara Manilas favorit bröllop kyrka med hundratals bröllop hållits varje år blev naturligtvis tvungen att gå in och se denna kyrka.
Så småningom blir det dags att åka vidare och besöka den amerikanska kyrkogården i Manila. Här är en lugn plats att kunna dra sig tillbaka ifrån Manilas hektiska gatuliv. Begravningsplatsen ligger i närheten av Makatis kommersiella centrum och ligger i en lugn oas, mycket turister men framförallt veteraner från andra världskriget besöker denna plats. Begravningsplatsen innehåller 17 000 vita marmor kors blandat med en del davidsstjärnor som står i raka rader oberoende på hur man än tittar ut över begravningsplatsen, dessa påminner besökaren om de förluster USA hade.
Kvällen avslutar vi med besök på G-point. En svensk restaurang i Manila. Här träffar vi på många skandinaver och en kanadensare som förlustar sig och har trevligt i största allmänhet. Goda och stora portioner av svensk husmanskost finner man här. Mot Sverige igen! För mig är flygplatser förknippade med förväntan, spänning, äventyrslust och drömmar. Allt och alla är ständigt på väg, pulsen är hög – och jag älskar känslan det ger mig. Stämningen på Manilas flygplats är inget undantag. Jag kan sitta på en flygplats i evigheter och bara titta på folk. Mixen gör det spännande: trötta barnfamiljer, strikta affärsresenärer, obekymrade backpackers, nyförälskade par, högljudda turister i grupp och rutinerade världsresenärer – alla har den gemensamma nämnaren att de är på väg. Någon kommer hem, en annan åker bort, bara över dagen eller kanske för alltid.
Dags för boarding, nu bär det av mot Sverige med mellanlandning i Bangkok. Väntan blir enbart två timmar på Suvarnabhumi flygplats så det fanns tid att handla både cigaretter och några flaskor whiskey att ta med i handbagaget. Nu återstår drygt 10 timmar i luften vilket kan vara en tid för eftertanke men också glädje över att resan har fungerat som planerat. Tänker att jag har fått en glimt av paradiset. Vår flight TG 960 landar planenligt enligt tidtabellen. Ett kyligt Arlanda tar emot passagerarna denna tidiga morgon. Här får man nu trängas för att ta sig genom passkontrollen, många vill komma ut till det bagageband där man hämtar upp sitt bagage. Återstår nu utgången genom tullen som finns på plats, personalen iakttar resenärerna nogsamt när man passerar den ”gröna utgången” Nothing to declare. För min del blir det att ordna med tågbiljett från Arlanda till metropolen Linköping. Hade tur, behövde endast vänta två minuter innan intercitytåget kom in till perrongen och efter 2 ½ timma var jag tillbaka i stan igen.
|