![]() |
Jag tog kontakt med Josefine på resebyrån Big Travel, hon fick hjälpa mig att lotsa fram olika tänkbara alternativ. Ett pusslande med resorna och hotellövernattningar på de tänkta orterna gjorde mig helt omtumlad. Att få fram biljetter och bekräftelsen för boendet på King Solomon hotell i Guadalcanal var ett bekymmer, inte förens dag innan avfärd lyckas vi få fram en voucher till hotellet. Då tidsskillnaderna är 9 timmar mellan Sverige och Salomonöarna fungerar kommunikationen endast via mail, ringa är inget alternativ. Erik och jag hade tidigare varit inne på olika sidor i internet där vi sökt upp en del fakta om resmålen. Besök hos olika bokhandlare där jag ”kollat” in parlörer, kartor. Även ett besök på statsbiblioteket för att se om jag kunde finna något speciell om Salomonöarna, utbudet om denna plats var mycket mager. Vem drömmer inte om öde kritvita stränder, kristallblå laguner, vajande palmer och halmtäckta bungalower – för många är detta själva drömmen om söderhavsparadiset. Inte så konstigt att öarna i Stilla havet är bland de resmål som svenskar vill besöka en gång i livet, speciellt när vädret här hemma kommer inte kommer över + 15 grader och det är heller ingen värmande sol. I Cairns på den australiensiska östkusten, speciellt i den norra delen av delstaten Queensland hoppas vi kunna ta del av dessa stränder och vatten. Sydney blir vi också tvungna att besöka. Hört att det är en trevlig stad med massor av kultur dels från gamla Australien och dels från övriga världen. När det gäller Salomonöarna och Guadalcanal hade jag sedan något år tidigare tänkt besöka den platsen. Kom i kontakt med en australiensare, Peter Flahavin, han gav mig mycket bra information om både landet och ön Guadalcanal. Veckan innan vi reste sände han mail med bilder och förklarande texter om vad vi bör titta på när vi kommer till Guadalcanal. Peter är historiskt intresserad, kan är väl orienterad om hur striderna på denna plats kom att utspela sig under andra världskriget mellan amerikaner och japaner. Det är väl en av anledningarna till att jag ser fram mot att besöka Salomonöarna. Trots den lockande naturen vid Söderhavets vita sandstränder och palmer är turismen blygsam på dessa öar. Den våldsamma oron på senare år har avskräckt många besökare. För de turister som ändå kommer är dykning vid korallreven en populär aktivitet. Äntligen på väg. Så har tiden kommit för avresan. Morgonen blev tidig, ville kontrollera all packning, biljetter och sedan skjutsa Gunnel till hennes arbete. Träffar Torbjörn Roxå en gammal kollega från Livgrenadjärregementet på järnvägsstationen och hinner med ett samtal innan mitt tåg mot Arlanda avgår på utsatt tid, märkligt, normalt brukar SJ inte kunna hålla sina tider enligt tidtabellen. Men säg den glädje som varar, förseningar vid Stockholm central gör att tåget blir 20 minuter senare än utsatt tid.
Norra Queensland är en symfoni i blått, rött och grönt! Under denna vår resa fick vi uppleva du det bästa av den tropiska regnskogen, outbacken och revet. Åter dags för den sista delen av resan till Australien. Nu
blir det resan till Brisbane som vi skall ta oss an. Vad vi inte visste
var att man först flyger till Sydney och sedan till Brisbane. Märkligt
då det är närmare till vår destination än till
Sydney tyckte vi båda. Även den här flighten kom att ta
drygt tio timmar. Ett stopp i Sydney där all personal var tvungna
att lämna flygplanet, även vi som skulle vidare till Brisbane.
Här fördröjdes utsläppet av passagerarna på
grund av ett en passagerare blivit sjuk på resan. Ett sjukvårdsteam
kom för att ta honom i karantän och ingen fick lämna flygplanet
förens man utrett sjukvårdsorsaken. Efter drygt en kvart konstaterades
att det inte var någon orsak att hålla oss kvar på flygmaskinen
varför vi släpptes ut och fick bege oss till transithallen i
Sydney. Efter 45 minuter blev det åter dags att äntra vår
flygmaskin och nu återstod bara resan upp till Brisbane innan vi
var framme. Vår chaufför berättar att det skett en stor invandring från övriga landet till delstaten Queensland med ca: 1500 personer/dygn, dessa personer söker sig i första hand till solen och östkustens behagliga klimat. Vi får också höra att hela Australien är drabbat av en mycket svår torka och Brisbane är en av de hårdast drabbade orterna i landet. Här har man vattenbrist ”level 5”, vilket innebär att varje hushåll ransonerar ett visst antal liter vatten per dygn. Så är vi framme vid vårt hotell Travel loge, incheckningen går smidigt och en dusch blir ett måste innan det blev dags att krypa ner och lägga sig. Vi vaknar upp straxt före nio, tar oss ner till receptionen och i anslutning till den intar vi vår frukost, denna kom att bestå av choklad muffins, äppelkaka, bacon, små lustiga korvar, äggröra, rostat bröd, yoghurt, frukostflingor, fruktsallad, juice och choklad. Efter måltiden fick vi tid att besöka ett shoppingcenter, här fanns inte tid att gå igenom alla dessa butiker så vi tog oss tillbaka till vårt hotell där vi hämtade våra packningar, tittade om vi fått några mail innan det blev dags för transfer till Brisbanes inrikesflygplats, resan skulle nu gå vidare mot Cairns. Till Cairns med Virgin Blue. ![]() På flygplatsen fick vi checka in på egen hand via en automat, enkel och smidigt, lämnar in våra packningar och tar oss vidare in i avgångshallen. Äter varsin kyckling Wrap medan vi väntar på avgången till Cairns. Den här gången blir det en Boeing 737 med bolaget Virgin blue som skall föra oss upp till Cairns. Den här resan är inte riktigt lika bekvämt som de tidigare flygningarna med Thai air. Det var vackert att flyga över korallreven, enligt uppgift från
en australisk vän, Fotoförbud på flygplatsen, men vi passar på att åtminstone
ta något foto innan vi blir upptäckta och ombedda att inte
fotografera. Våra packningar kommer snart ut på bandet, ingen
lång väntan här inne i flygplatsterminalen. Flygplatsen
ligger 7 km norr om Cairns. Vi får tag på en taxi, ber chauffören
att köra oss till en adress vi funnit på nätet som skall
vara okey. När vi kommer dit konstaterar vi att denna plats inte
var aktuell för oss, rätt slitet ställe och inte heller
i centrum. Taxichauffören tar oss då till Hides hotell, här
bestämmer vi oss för att bo. Hotellet ligger så centralt
som det bara går, ingen direkt störande trafik, endast buss
och taxibilar kan köra på de vägar som ligger i anslutning
till hotellet. När vi installerat oss på rummet passar vi på
att slå en signal till min australienske vän Peter Flahavin,
han lämnar många goda råd inför den stundande vistelsen
i Australien och på Salomonöarna. I anslutning till hotellet
ligger irländska puben P. J. O´Brien´s, här kom
vi att under veckan äta våra middagar, en plats som drog till
sig en hel del gäster då det visade sig att mat och dryck var
mycket gott. Passar på att orientera oss i centrum av Cairns, souvenirer
som solhatt och skor inhandlas även ett besök vid Morgnarna började tidigt, redan före sex är folk på bettet för att utnyttja den förhållandevis svala stunden till motion. Frukostarna på Hides hotell var enkla, dessa avnjöts bäst på hotellets veranda med utsikt över torget. Här kunde man följa hur verksamheten vaknade upp ur nattens nöjesliv. Det städades, en och annan torghandlare satte upp sina stånd för att börja med sin kommers. Det var mycket folk som promenerade och joggade längs havet. Folk kilade fram och tillbaka, på väg till sina arbeten eller en och annan backpackers på väg mot nya resmål. Stora Barriärrevet erbjuder det vackrast marina livet på detta klot. Vi lämnar hotellet för att bege oss ner till hamnen och båten som skall ta oss till Norman reef, det är det revet som vår resa skall gå till. Då solen och värmen börjar göra sig påmind, passar vi på att köpa solkräm och vatten. Ombordstigningen sker 09:20 och det är en obligatorisk fotografering av passagerarna, man vill senare sälja dessa foton till oss för att tjäna ytterligare några kronor på oss som reser på den här turen. Lämnar Cairns 10:00 i ett varierande väder. Båtresan
kom att bli rätt så gropig, en och annan passagerare kom att
må illa, dessa Efter någon timme blir det dags för lunch buffén vilken i
huvudsak består av skaldjur gör att verksamheten avstannar
något i vattnet. Efter lunchen finns möjlighet att i glasbottnade
båt Efter en snabbdusch på hotellet skulle vi kolla av möjligheten till att låna bil på någon av de biluthyrningsfirmor som fanns, tyvärr var alla dessa firmor stängda. Dags för middagen på vår irländska pub, drar omkring i stan och hittar en restaurang där vi passar på att avnjuta den lokala ölen Victoria Bitter. Här träffar vi på en svensk tjej som är nere och arbetar samt bättrar på sina kunskaper i det engelska språket. Efter den här intressanta dagen vandrar vi åter mot hotellet och sömnen infinner sig relativt snabbt. Kuranda-Byn i regnskogen. Erik och jag vaknar tidigt, är trött men har svårt att
sova. Sedvanlig frukost och därefter ut för att hyra en bil.
Vi hittar en firma som vill ha 132 dollar totalt och det inkluderade även
försäkring och för två dygn. Det blev en Mazda 2
som kom att bli vårt fordon de närmaste dagarna. Nu blev det
intressant att börja lära sig att köra på den vänstra
sidan av vägen igen. Mycket kändes olustigt även när
det gällde reglage och instrumentering i bilen, men det är en
vanesak så ju längre tiden gick, dess enklare tycktes det hela
fungera. Vi tar vägen Captain Cook highway norrut och första
hands målet blir Kuranda. Den här byn har blivit en fashionabel
ort med moderna, flotta affärer och serveringar längs huvudgatan.
Den här orten ligger på toppen av Macalister Range och här
är ungefär 10 grader svalare än vid kusten. Vi är
tidigt på plats och de flesta attraktionerna har inte hunnit öppna
ännu. Resan mot Cape Tribulation och att övernatta i djungeln. Åter i bilen och färd mot första hands målet Palm
Cove. Det är en vacker rutt som nu väntar oss, ofta löper
den asfalterade vägen direkt längs kusten och förbi fina
stränder. Vi passerar Trinity Beach och Clifton Beach innan vi åker
av huvudvägen och mot Palm Cove. Här fanns en underbar sandstrand
och längs med Williams Sextiofyra km norr om Cairns ligger Port Douglas, ett underbart samhälle med en gnistrande vit sandstrand. Bebyggelsen är låg och ligger nästan gömd i grönskan. Det känns som det var länge sedan Port Douglas var ett sömnigt fiskeläge. Parkerar mitt i gatan, trafiken kommer från båda håll, men det är på det här viset parkeringsplatserna var gjorda, kändes lite märkligt att parkera så här. Erik och jag promenerar runt och kommer ner till Marina Mirage, så heter shoppingcentret vid hamnen. Här finns förutom butiker även restauranger och det är härifrån båtarna till Barriärrevet och Low Isles utgår. Att bada invid land är otänkbart, kubmaneter i vattnet, vid floder och vattendrag är det fara för krokodiler så vi vandrar upp mot centrum för att äta lunch på ett ställe som heter Mango. Här serverades det ångande varma pizzor, det fanns möjlighet att få krokodilkött eller kängurukött på sin pizza, så råvarorna var ”lokala” för den som ville prova på detta. Passade också på att prova sambandet med Sverige via mobiltelefon och det fungerade utmärkt, hörbarheten var en 5: a. För att hinna upp till något hotell i Cape Tribulation så sätter vi oss i bilen igen. Passerar det lilla samhället Mossman som är Australiens nordligaste sockerstad och även centrum för fruktodlingar. Bestämmer oss för att på återresan stanna till vid nationalparken Mossman Gorge, här finns Kuku-Yalanji folket och med dem kan man göra aborigin-turer där man smakar av traditionell mat och lär sig lite om medicinalväxter. Drygt 50 km från Mossman kommer vi till Daintree River, här finns precis innan färjeläget en parkeringsplats där olika företag gör reklam för deras båtturer på floden. Här finns en trevlig cafeteria, en telefonkiosk och en souvenirbutik i djungelstil. Färjeläget är inkörsporten in till området kring Cape Tribulation. Färjan går i skytteltrafik och resan tar bara två minuter över floden, tyvärr. Priset för tur och retur kostar 16 dollar. Efter att ha korsat floden är det ytterligare 34 km asfalterad väg till Cape Tribulation.
På andra sidan av floden börjar vildmarken med tät, orörd
regnskog där bl.a. lianer, palmer och något som liknar jättestora
Cape Tribulation är berömt för sitt enastående landskap
med långa stränder som sträcker sig norr och söderut
från den låga skogsbevuxna udden. Om man ville vara mer aktiv
än att Vi passade på att ta oss ett bad i vår pool på vårt hotell innan det blev dags för att lägga sig. Under den här natten blev det inte mycket sömn för mig, låg och lyssnade till alla de ovanliga ljud som var svåra att identifiera, när jag tittar upp mot väggen i den ljusstrimma som sipprar in ser jag plötsligt en ödla som har tagit plats över våra väskor. Bryr mig inte om ödlan utan blundar och försöker somna. Frukosten påföljande morgon var inte i klass med priset på rummet, vi checkar ut och åker nu söderut och lämnar det natursköna Cape Tribulation. Stannar till vid några platser och tar några bilder som verkligen är vackra. På krokodilsafari i Daintree River. Att komma ut och titta på krokodilerna i vilt tillstånd hade vi bestämt oss för sen tidigare så vi åker ner till Bruce Belcher och bokar in oss på nästkommande båttur. Då det var någon timma kvar innan avgång passar vi på att åka ner till Daintree Village. Här slutar vägen och man tycker sig kommit till världens ände. Det är en liten ort med fler caféer och restauranger, här finns också butiker där vi bl.a. köper några vykort som vi sätter oss och skriver innan det blir dags att återvända till Bruces Belchers båttur. Bruce hälsar alla sina passagerare välkomna på sin lilla
båt och ger lite instruktioner om hur det hela kommer att gå
till. Bruce visar floden och tar oss till krokodilhannen ”Fat Albert”,
en 5-6 meter lång krokodil, feta Albert är rejält rund
om kinderna. Krokodilerna lagrar fett kring halsen och i svansen. De äter
mest Det var en skön upplevelse att komma ut på floden och något
att rekommendera. Fågellivet var även det enastående
och vi såg många olika arter med olika läten. Vattenfallen vid Millaa Millaa och ett besök i Innisfail. Vi tar bilen och ger oss ut på en dagsutflykt mot några av de vattenfall som har rekommenderats under tiden vi var i Cairns. Åker söderut till Gordonvale där vi tar väg 52 mot Lake Barrine. Vid Lake Barrine blir vårt första stopp i första hand för att få en bensträckare men även att se oss omkring vid sjön. Den här underbara sjön är en kratersjö och är förklarat som nationalpark, camping var inte tillåten på den här platsen. Vid Lake Barrine finns en brygga varifrån man kan åka en tur på sjön och se det vackra och fantastiska landskapet. Vi köper ett par dricka, ett vykort och går därefter runt i trädgården där vi ser alla blommor av arter jag inte känner till och som är i full blommnig. Fjärilar stora som en handflata med vacker blå färg på vingarna och med svarta vingspetsar kryssar likt flygmaskiner runt omkring oss medan vi går runt och tittar.
Vädret är inte det bästa när vi sätter oss i bilen utan nu börjar det regna påfallande mycket. Då Erik och även jag tyckte mycket om platsen Palm Cove bestämmer vi oss för att fortsätta förbi Cairns och åker dit i stället. Regnar även när vi kommer till Palm Cove så upplevelsen blir inte lika bra som tidigare när vi var här. Vi tar en kopp kaffe på en av restaurangerna innan vi åker tillbaka mot Cairns. Tyvärr hinner vi inte lämna in vår hyr bil utan tankar upp den och parkerar utanför biluthyrningsfirman. Kvällen avslutas med spagetti på den irländska puben P. J. O´Brien´s och sedvanlig tur bland Cairns souvenirbutiker. Mot Brisbane och nattvandring i botaniska trädgården. Vaknar tidigt och skall lämna bilen innan 08:00. Frukosten på hotellets terrass där det som vanligt serveras den enkla frukosten, inget man äter sig mätt på utan den behöver kompletteras ganska snart med något annat än rostat bröd. Då det blir sista dagen i Cairns så gäller det att ta del av det vi tidigare missat att se. Cairns stationshus var också en galleria, vi hade gärna vilja sätt hur tåget mot Kuranda såg ut. Tyvärr missade vi det med 20 minuter. Så det blir i stället en taxi till flygplatsen där vi checkar in våra väskor, sitter en stund i solen innan det blir dags att gå in i terminalen där vi tar en hamburgare på Hungru Jacks. (Burger King). Flyget till Brisbane är lite försenat, men vi landar in på ordinarie tid. Transfer från flygplatsen tar oss till vårt hotell Soho. Ett mycket litet rum är vad vi får, fördelen är att det ligger nära centrum, gångavstånd till the Mall. En promenad längs huvudstråket är ett myller av människor. Brisbane passar att upptäckas till fots. Tittar in på en av alla dessa gallerior, luxuösa butiker där priserna också är därefter. Stannar till och tar varsin öl på en uteservering då vi märker att man visar avslutningsmatchen i Stanley Cup. Mörkret sänker sig påtagligt snabbt under tiden vi ser på ishockeyn, vi bestämmer oss för att vandra vidare och se de centrala delarna av city som bl.a. postkontoret och andra officiella byggnader. Hungern börjar göra sig påmind så middagen blir på Alberth Hall hotells uteservering. Till middagen blir det varsin brouchetta och en öl innan huvudrätten Reef and Beef serverades oss vid bordet. Servitrisen visade sig vara en svenska från Helsingborg, trevlig och tog sig tid att få tala lite svenska med oss. Hon sa att det är populärt att åka till Australien för att plugga och arbeta.
Några bilder över den belysta Captain Cook bridge avslutar
vandringen mot vårt hotell. Salomonöarna. Långt från Sverige, ute i Oceanien, bland hav av öar, laguner och korallrev, där ekoturismens hyddor har lika få turister som det finns oljud, är den plats som lockat oss båda att besöka Salomonöarna. Dags för att ta steget till Salomonöarna, vi hämtas på
utsatt tid av vår transfer som tar oss till Brisbanes internationella
flygplats.
Erövringen av Guadalcanal, denna strategiskt viktiga ö i Salomonöarna. ![]() Youtubeklipp Färden fortsatte till den japanska motsvarigheten som dock inte alls var lika fin som den amerikanska. Man har vandaliserat vissa av monumenten, bl.a. såg vi hur man använt en staty som måltavla där det var skotthål i statyn. Vi får höra att asiater är illa omtyckta på öarna, däremot ser man upp till västerlänningar, speciellt amerikaner. John tar oss vidare och vi besöker ett otal platser där vi kan se olika stridsavsnitt, fronter och skyttegravar. Vi kommer fram till en liten by uppe i en skog. Här visar man en stor samling krigsreliker, byns barn och vill sälja påsar med olika frukter för några dollar. Vi besöker också en plats där en japansk observationspost hade sin O-plats. För att ta sig till denna plats har John anlitat fem stycken lokala grabbar som med sina macheters slår ner allt gräs och ris för att vi skall kunna ta oss fram.
När vi börjar vår promenad mot Honiara stannar vi till
och köper lite vatten och läsk vid en bensinstation. Testar
lokaltrafiken, endast 2 kronor för resan som tar oss tillbaka till
point Cruz Yacht Club. Tar oss vidare till vårt hotell där
vi lägger oss för att vila någon timma i AC: ns fläktande
svalka. När det blir dags för middag tar vi oss ner till hotell
Mendana, vi serveras av Madelyn Guadalcanal känns väldigt oexploaterat, undrar hur länge det kan få vara så här innan några kommer att upptäcka ön och göra det till ett nytt ”semesterparadis”. Under kvällen ser vi blixtrar på himmelen men det kommer inget regn, så det blir inget oväder som vi var oroliga för en stund. Innan vi lägger oss kan vi höra syrsorna spela och lite musik från hotellets bar. När vi vaknar upp till en ny dag med stora förväntningar
öppnar jag dörren till vår bostad, tar upp tidningen Solomon
Star och bläddrar snabbt igenom den. Ser då ett reportage från
gårdagens uppträdande från kyrkan och bilder på
ärkebiskopen och de övriga prästerna som vi dagen innan
suttit tillsammans med, så det blev bekräftat att det var något
speciellt under gårdagen. Vi tar en taxi till Panatina Plaza och betalar 20 kronor för resan, billigt när man jämför priset mot vad det skulle kosta i Sverige. Köpcentrumet är modernt och skiljer sig mot de övriga affärer som vi tidigare träffat på i Honiara. Här kan man köpa de flesta tekniska prylar och livsmedelsaffärerna har ett bra utbud, likt de vi är vana vid. Besöker ett internetcentrum och vi förmedlar oss med vänner och bekanta i Sverige, tar också reda på lite nyheter via tidningarnas internet sidor. Den lokala och billiga bussen tar oss tillbaka till centrum, det är en minibuss med en chaufför och en konduktör. Konduktören sitter på huk och tar betalt, han ropar ut platserna där minibussen skall stanna, ofta händer det att någon som sitter långt bak skall ut före dem som sitter framför och då får passagerarna gå ut för att släppa av den som är där bak. Vi träffar senare på kvällen Ian Butt, hade bestämt med honom på ”clubben” och han infinner sig vid 20-tiden. Han talar om för oss vilka platser vi bör se när vi kommer till Sydney, vidare om hur polisen arbetar och bor på Guadalcanal. Här bor den lokala polisen med sina familjer på en camp, de har fri skolgång för barnen vilket gör att de ibland även har syskonens barn boende hos sig så ”familjerna” blir stora. Det är inte ovanligt att en familj kan ha omkring 10-12 barn här på Salomonöarna. En planerad båttur blev inte av, såg inte röken av skepparen
George som skulle ha varit på plats klockan 8:00. Istället
gör vi besök vid National museum som delvis var stängt,
men det var välbesökt ändå av skolklasser med lärare.
På hotellet tar vi som vanligt ett bad i poolen och jag får
tillfälle att träffa en Innan vi skulle vidare mot Sydney tyckte Ian att en rugbymatch mellan
new South Wales-Queensland som gick på Tv: n nere på clubben
vore kul för oss att se. Sagt och gjort under kvällen samlades
det fullt av folk, både västerlänningar och lokala för
att se tillställningen. Ian förklarade reglerna så gått
han kunde och på det viset blev det hela mer intressant för
oss. Seriefinalen vanns till slut av Queensland med 10-6. Återresan till Australien gick från Henderson airfield. Vi hade gått om tid här, så vi besökte den minnesplats för soldater som krigat här på Guadalcanal. De olika förbanden som deltog i striderna hade rest minnesstenar och planterat olika träd på den här platsen. Flyget blir en halvtimma försenat men vi landar in på ordinarie tid på Brisbane internationella flygplats. Precis innan landningen går flygvärdinnorna runt och sprutar någon form av insektsmedel i kabinen. Det luktar illa och näsan täpps till av doften av detta. Fick förklarat att man är oroliga i Australien att få in ohyra utifrån något annat land. En enkel procedur i tullen, där efter ett tåg som tar oss till inrikeshallen för en kostnad på 4 AUS dollar. Vad är då Salomonöarna för plats? Den 2 april i år inträffade den kraftigaste jordbävningen i området sedan år 1900 på havsbottnen strax väster om Salomonöarna. Efter några veckor räknades antalet dödsoffer till 52 och de som tvingats lämna sina hem uppskattades till runt 9000, däribland en tiondel av befolkningen i landets näst största stad Gizo. Hjälparbetet försvårades av efterskalv och av dåliga eller förstörda kommunikationer. Hjälp anlände bland annat från Australien, Nya Zeeland och FN. Salomonöarnas identitet är svår att finna, till och med när man är omringad av den tropiska havsatmosfären. Man får söka sig långt in bland frikyrkorna och voodooreligionerna, eller färdas med kanoter tillsammans med barnen genom solnedgångarna för att förnimma det som känns som den salomonska själen. Och den är vacker, och det är den som känns så viktig att bevara, i denna hysteriska värld där allas kulturer och identiteter bara tycks upplösta och utbytbara - eller i bästa fall kopierade och integrerade så att de passar in i en sorts västorienterad McDonaldsidentitet. Det är även det som gör att Salomonöarna står
still, kvar som ekoturismens frontfigur: både av medvetenhet av
tvång då de ständiga inbördesstriderna fortsätter
att hålla de vita människorna borta från de vita stränderna.
Det finns ännu stammar och grupper på Salomonöarna som
aldrig har beskådat en vit människa. Det är fantastiskt,
känner jag och upplevde något alldeles särskilt när
jag besökte öarna mitt i ingenstans, medan en mer nedsjunken
analys av det vackra örikets situation efterlämnar andra spår
hos mig. De få utsagda och största turistattraktionerna på Salomonöarna härrör från den korta och intensiva krigsperioden då omvärlden exploaterade dess stränder. Vad man erbjuds fotografera och bevittna framför andra kulturella inblickar i det salomonska hjärtat är gamla rostiga och nedlagda flygfält och gamla bataljkullar och övergivna fordon som japanen och nordamerikanen övergav efter kriget. De attraktioner som därutöver rekommenderas att besöka är den moderna turismens starkaste exploateringsinstrument: dykningsravinerna och de fantastiska korallatollerna. Australiens största och äldsta stad. ![]() Vårt hotell i Sydney blir det gamla men numera ombyggda hotellet Medina. Det ligger centralt intill järnvägstationen och nära till centrum. Följer man George St från stationen kommer man snabbt till Chinatown. Chinatown är pittoreskt med särskilda gatuskyltar och en portal över Dixon St med inskriptionen ”Within the four seals all men are brothers”. Här finns naturligt nog bl.a. många kinesrestauranger så det var självklart att vi skulle pröva på att äta något kinesiskt. Vädret var dessutom inte till sin fördel utan det började regna ordentligt så det var skönt att komma inomhus en stund. Vi promenerar vidare och kommer straxt till Darling Harbour. Här
har man skapat omfattande promenadstråk, bilfria ytor skuggade av
palmer och dekorerade med konstverk, flera attraktiva museer, mängder
med butiker och inte minst restauranger och serveringar. Ian berättade
tidigare att Darling Harbour är mötesplatsen för Sydneyborna
själva. Promenerar man mot Pyrmont bridge kommer man fram till Sydney
Aquarium som hör till de största akvarierna i världen.
Att missa detta tillfälle för ett besök är omöjligt.
Det är lärorikt att gå runt och se allt som visas. Höjdpunkten
under besöket är att studera de tre pontoner som tillhör
museet och som var och en utgör en havsmiljö. I den södra
pontonen finns maritima däggdjur, bl.a. sälar och späckhuggare.
Efter denna så upphetsande förevisning av alla exotiska djur
beger vi oss till Museum of Contemporary Art. Här passar vi på
att gå in och ta skydd för det alltmer tilltagande regnet.
Mycket fin konst att studera så vi lägger ganska mycket tid
här inne. K Sightseeingtur med båt. Det finns många olika båtutflykter att välja bland, från färjor till hjulångare och segelbåtar. Biljetterna kunde vi köpa på färjeterminalen vid Circular Quay. Det var ett utmärkt sätt att på kort tid få en bild av sevärdheterna och livet kring Sydneys hamn. Från kaj 2 tog vi en färja till Taronga Zoo i Mosman som ligger på norra sidan av hamnen. Båtturen tog inte mer än en kvart. Vid färjeläget på andra sidan står bussar och väntar och för besökarna uppför kullen till Zoo. Man kunde även åka upp med kabelbanan Sky safari till toppen men det blåste för mycket när vi var där så kabelbanan var tillfälligt stängd. Vi fortsätter med bussen tillbaka in mot centrum, byggnaderna skiljer sig från centrala Sydney, vackra låga hus med gröna och fina tomter gör att det inte alls skulle vara omöjligt för mig att kunna bosätta mig i utkanten av Sydney. Då vi lämnar bussen i centrum och skall besöka Darling
Harbour befinner vi oss Den här gången var tanken att åka till Manly, tyvärr
är den kraftiga blåsten ett hinder att ta sig dit med färjan
så istället åker vi till OS byn. Olympic Park i Homebush
Bay ligger cirka 40 Återresan till Sverige.
Med vår transfer åker vi till Sydneys internationella flygplats,
den ligger 10 km söder om centrum. Vi kommer till Thai airs incheckning
och här väntar en mycket lång kö för oss som
skall åka i första hand till Bangkok. Väntan i kön
blir drygt en timma innan det blir vår tur att checka in. Väl framme i Bangkok letar vi oss efter Blir förvånad när man till slut kommer ut från flygmaskinen och har passerat gränskontrollen, här finns inte de rullband eller de små bilar som hjälper dem som har svårigheter att gå till bagageuthämtningen vid rullbanden, här är det trånga gångar att trängas med övriga medpassagerare, förvisso finns det hiss vilket möjligen underlättar något för dem som har svårt att röra sig. Arlanda är ju vårt ansikte ut i stora världen men i jämförelse med andra flygplatser ligger vi mycket långt efter. I mina ögon sett var det enklare att komma till och från Henderson airfield på Guadalcanal som byggdes 1942 än nya Arlanda 2007, förvisso är antalet passagerare inte den samma men ändå. Med Arlanda express kommer jag till Stockholm central där byte av
tåg sker så att jag kommer på mitt tåg mot Linköping.
Inte heller den här gången kan SJ hålla tiderna enligt
tidtabell så varför bry sig, förhoppningsvis kommer man
fram för eller senare. |