En händelserik resa till Vietnam under maj
år 2000.
Allmänt och vissa förberedelser.
I
samband med vår resa till Korea, hade vi planerat in ett stopp under
en vecka i Saigon, eller Ho Chi Minh City som den heter ”på
riktigt”, är enligt ryktet en spännande asiatisk storstad
med flagnade franska kolonialvillor och många sevärdheter.
Här hittar man färgstarka marknader, gatucaféer med högtalare
som underhåller hela kvarter, trendiga små kaffebarer, dockteater
i lummiga parker och buddistmunkar med doftande rökelse. Att varva
ner och ta en immig öl på det klassiska hotell Rex, där
amerikanarna höll sina presskonferenser under kriget var något
jag kommer att minnas.
Alla förberedelser inför resan var in i det minsta genomgånget
från min och Gunnels sida. Underlaget för biljettbeställningen
var inlämnad av mig till Swedints resedetalj. Två månader
innan resan skulle företas sände vi in våra pass till
Utrikesdepartementet för att ordna med visum till Vietnam. Även
att växla valuta för oss båda var klart, fick god hjälp
av Lars Nilsson, en bekant som arbetar på Föreningssparbanken
fixade till detta. Huvuddelen av våra kläder och annan utrustning
som vi skulle använda under det dryga året var tidigare nedsänt
till Panmunjom i Korea. Så det var inte mer än varsin resväska
och handbagage som vi behövde ”dra” på under nerresan
till Vietnam.
Jag hade iordningställt en pärm med kopior på vad vi
packat ned som våra personliga tillhörigheter, pass och visa
nummer, flygbiljetter och växlingsnoter från banken, försäkringsbrev
och i övrigt adressböcker för oss båda. Jag har aldrig
tidigare varit så noggrann att bokföra allting, och så
här i efterhand är jag tacksam för det arbete vi lade ner
inför den här resan. Det kom nämligen att visa sig att
de förberedelser som gjorts, underlättade den polisanmälan
vi var tvungna att göra efter det att Gunnel blev rånad på
sin handväska. Vår tur, i all otur, var att pärmen med
alla tillhörigheter fanns att tillgå när vi skulle uppge
detta för polisen i Vietnam.
En lång resa påbörjas, och olika sätt att
ta sig fram på.
Resan startades från Askeby Storgård med att vi blev hämtade
av en taxi som tog oss till Kungsängens flygplats i Norrköping.
Där efter checkade vi in, och snart var vi i luften på väg
till Kastrup, en resa på drygt en timma. Här skulle byte av
flygplan till Bangkok ske. Vi han att växla in ytterligare lite valuta
(dollar) då vi tyckte att det skulle vara ett gott tillskott (”hård
valuta”) när vi så småningom kom till Vietnam.
Då vi inte ätit någon lunch, blev det nu tillfälle
för detta.
Så blev det äntligen dags att ge sig upp i luften igen, den
här gången en flygresa på nästan tolv timmar. Vi
kom att sova under större delen av den här flighten, allt för
att vara pigga och ”på hugget” när vi kom fram
till Bangkok. Här blev det några timmars väntetid och
här tog vi oss tid med en sightseeing inne i staden. En taxi med
chaufför som talade engelska, tog oss till olika intressanta platser
i staden som exempelvis det kungliga palatset.
Åter igen på Bangkoks internationella flygplats för att
checka in och resa till Ho Chi Minh city. Den här resan tog omkring
tre timmar innan vi landade på flygplatsen Tan Son Nhat i f.d. Saigon,
en stad på över 5 miljoner invånare.
Värmen
här var fuktig och tryckande. Vi tog en taxi till vårt hotell
Omni Saigon Hotel som endast låg två kilometer från
flygplatsen. Ska man ta sig fram i Saigon är det taxi som gäller.
Kom ihåg att ha adressen nedskriven, eftersom det vietnamesiska
språket är extremt svåruttalat. Se också till att
chauffören sätter på taxametern, även om en resa
är mycket billig, 7 till 20 kronor för en sträcka.
Vi installerades på hotellet och blev väl bemötta av
personalen. När detta var klart blev det dags att se sig om i de
närmaste omgivningarna.
Ett annat sätt att ta sig fram på kan vara Cyclo – Vietnams
berömda cykeltaxi, det här transportmedlet skall man givetvis
prova på. Kom ihåg bara att göra upp om priset i förväg.
Ytterligare ett sätt att färdas, visserligen mer riskabelt,
är att ta en sk Honda Om, en mopedburen taxichaufför.
Mat och dryck.
I Saigon lär finnas tusentals restauranger av olika slag, från
de små soppköken som säljer nudelsoppa till lyxiga franska
gourmetrestauranger. På många lokala restauranger, som bara
är täckta av ett stort plåttak, sitter nästan enbart
sällskap av män, som träffas för att dricka stora
mängder av öl och äta en bit mat.
Vietnamesiska
kvinnor dricker i allmänhet inte alkohol och röker inte. Vietnameserna
äter tillsammans, det vill säga de beställer in flera smårätter
som de sedan delar på. Något de däremot sällan delar
på är notan, vilket ses som en egenhet bland utlänningar.
Maten är häpnadsväckande billig och öl likaså.
Bara vinet kan tyckas dyrt, eftersom det är importerat. Äter
man på små lokala ställen kan man klara sig på
under 50 kronor per dag. Här ska man i så fall välja restauranger
med mycket folk. Det är ett tecken på god och billig mat serveras.
Vietnameserna börjar oftast dagen med nudelsoppa, frukostris eller
en baguette. Till lunch och middag äter de ris, med fisk, kyckling
eller kött och grönsaker. Vietnam är också känt
för sina läckra havsrätter – bläckfisk, räkor,
krabba, havsräkor etc.
Get är en annan specialitet, det finns restauranger som enbart serverar
geträtter. Bli inte heller förvånad om du stöter
på märkliga maträtter som hundkött, getpenis, ankembryo,
krokodil, orm och råtta. Många av de märkligaste rätterna
anses ofta vara potenshöjande.
Så en rundvandring som tog oss till en enkel restaurang där
vi bestämde oss för att äta en enkel middag. När vi
sedan var klara med maten blev det dags att orientera sig tillbaka till
vårt hotell.
Gunnel blir utsatt för rån, och vi besöker ett
flertal polisstationer i Saigon.
Inte långt från restaurangen blev Gunnel rånad på
sin handväska av några ”slynglar” som åkte
på en av de otaligt många vespor som utgör huvuddelen
av stadens trafik. Den ena killen slet åt sig handväskan som
gick sönder i och med att Gunnel ”stretade” emot så
mycket hon kunde utan att ramla i gatan eller bli påkörd av
något annat fordon.
Huvuddelen av trafiken består av vespor då det i övrigt
inte är tillåtet att köra bil inne i staden, praktiskt,
men inte så bra för inandningsluften. Trafiken var inte så
aggressiv, men det är extremt mycket motorcyklar och de kommer i
en aldrig sinande ström, så det kan vara lite besvärligt
att ta sig över gatan. Man får nästan bara gå rakt
ut och hoppas att ingen kör på en.
Trafiken är begränsat till enbart taxibilar och nyttotrafik.
Vägarna inne i staden är inte tillräckligt utbyggt för
att allmänheten skall kunna utnyttja egna bilar.
Efter
detta rån skyndade vi oss till hotellet där vi anmälde
det inträffade till personalen. Man hjälpte oss med en ”tolk”
som tog oss till närmaste polisstation för att till polis anmäla
händelsen. Det visade sig att det var fel polisdistrikt, varför
vi fick ta en taxi till en annan station.
Här togs vi emot av en polisassistent som ville se platsen för
var rånet hade skett. Jag blev uppmanad att sitta upp på polismannens
vespa för att visa den plats där brottet hade skett. Här
fick jag försöka komma ihåg vart vi varit och ätit
och lyckades som tur var orientera mig fram till rätt plats i mörkret
och värmen. Att hitta rätt plats var mer tur än skicklighet
efter bara ett par timmar i staden.
Det visade sig emellertid att även den här polisen hänvisade
till ytterligare ett nytt polisdistrikt. Jag satte mig på polisens
vespa och vi åkte tillbaka till polisstationen för att återförenas
med Gunnel och vår tolk från hotellet. Så det blev dags
igen att åka taxi till den tredje polisstationen där nu anmälan
skulle ske.
Nu började det bli sent och tröttheten började göra
sig påmind efter vår långa resa. Efter en lång
väntan togs vi emot av en ung polisman som fick höra vår
berättelse och som då uppmanades att skriva ner det inträffade.
Här fanns inga färdiga formulär, utan på ett enkelt
papper försökte vi skriva ner vad som hänt så gott
vi kunde. Detta gjordes på engelska i ett exemplar, polismannen
visade upp anmälan för sin chef som satt i ett rum bredvid,
han tittande på Tv, rökte cigarr med fötterna på
bordet.
Chefen tittade lite nonchalant på anmälan och beordrade om
ytterligare ett exemplar. Någon kopiator fanns inte att tillgå
på polisstationen så det var bara att skriva ner en kopia
för hand igen. Nu var båda två och även vår
”tolk” ordentligt trötta och irriterade och väntade
otåligt på att polismannen skulle få den ”godkänd”
av sin ointresserade chef.
Ack vad vi bedrog oss. Nu visade det sig att polischefen inte kunde läsa
vår anmälan som gjorts i två exemplar och på engelska,
varför det blev ”omprov” och anmälan på vietnamesiska
och i två exemplar. Äntligen godkände polischefen anmälan,
polisassistenten drog ut en låda ur ett skrivbord, tog fram en stämpel
och stämplade de båda exemplaren, polischefen satt sin namnteckning
under dessa och vi fick dem i vår hand. Med denna polisanmälan
kunde vi nu kontakta det svenska konsulatet för att få ett
nytt pass till Gunnel, kontakta en resebyrå för att få
fram en kopia på våra flygbiljetter, ordna med ett nytt visa
till Gunnels pass. Så småningom även sända den till
vårt försäkringsbolag för att skadereglera det inträffade,
samt ordna nytt körkort vi vägverket.
God hjälp från Föreningssparbankens Lasse Nilsson
och det svenska konsulatet.
När vi så kom tillbaka till hotellet tog jag kontakt med Lars
Nilsson på Föreningssparbanken i Linköping, han blev till
mycket stor hjälp för oss båda två. Han ordnade
omedelbart med att spärra Gunnels Visakort, postgirokonto samt förde
över hennes pengar till mitt konto, varför vi på så
sätt kunde komma åt att disponera pengarna som tidigare. Genom
den tidsskillnaden mellan Vietnam och Sverige han vi få in anmälan
samma dag och på så sätt omöjliggjorde för
tjuvarna att åtminstånde inte kunna handla med Visa kortet
även om de fick ett stort antal dollar i kontanter att handla med.
Det svenska konsulatet ordnade raskt fram ett tillfälligt pass.
Till passet behövdes ett nytt Visa, det visade sig inledningsvis
omöjligt att på fyra dagar hinna med detta. Men som tur var
så fick vi god hjälp av personalen på konsulatet som
bistod oss vid besöket för utfärdandet av Visa. Lite övertalning
av personalen gjorde att vi knappt en timma innan vårt flygs avgång
från Tan Son Nhat airport han med inbokat flyg till Seoul i Korea.
Kultur och sevärdheter.
Allt detta obehag med Gunnels stulna handväska gjorde att resan som
var tänkt att bli en trevlig semester, med diverse besök runt
omkring i landet, blev ett ända fixande och ordnande med biljetter
och pass. Stressade och bekymrade kom vi åtminstånde ut till
de beryktade Cu-Chi tunnlarna vilket var intressant och kul att få
se.
Framme
vid Cu Chi fick vi sitta i en sal för en genomgång vid en karta
samt se en svartvit film på 20 minuter. Där efter fick vi gå
en bit i skogen där det var fullt med vattenpölar. På
vägen kunde vi se flera bombhål och kamouflerade dödliga
fällor.
Cu Chi Tunnlarna, som redan under de franska gummiplantagerna började
grävas ut av Viet Minh 1948.
Här kan du gå ner i tunnlarna där Viet Cong gerillan
verkade under kriget. Inget för folk med cellskräck, även
om tunnlarna förstorats för besökande turister. Ett helt
samhälle rymdes i dessa tunnlar som på sina ställen låg
åtta meter (tre våningsplan) under jorden, var 250 kilometer
långa och löpte ända in över gränsen till Kambodja.
Här rymdes förråd, sovsalar, sjukhus och skolor. Vi besökte
en del av tunnlarna och fick en god inblick i hur livet tedde sig för
vietnameserna under Vietnamkriget.
War Remnants Museum (Krigsminnesmuseumet), där var mycket att se
och massor med bilder från kriget, det storslagna huvudpostkontoret,
People's Committee Building med sin fina fasad men även den stiliga
Notre Dame Cathedralen var något vi också hann med att se
inför resan till Sydkorea.
Väder.
I Saigon och i södra delarna av Vietnam är det regnsäsong
i april/maj och även under oktober/november. Man kan dock besöka
Saigon under regnsäsongen utan problem. I själva verket brukar
regnen – och det är ordentliga skyfall – endast vara
någon timme, och det blir svalt och skönt när det upphört.
Augusti är dock en månad med sällsynt mycket regn, och
ibland kan det regna oupphörligen i dagar. Regnet hör dock till
kulturen, och det är varma regn, som ofta är mycket vackra att
betrakta under tak.
Värt
att veta.
Tänk på att vietnameser aldrig vänslas offentligt, eller
ens håller varandra i handen. Utlänningar betraktas dock med
överseende av den inhemska befolkningen.
Det är en asiatisk dygd att inte tappa ansiktet, eller förlora
humöret, vilket många Saigonbor ändå gör i
den vilda trafiken. Om du känner dig särskilt förföljd
av en försäljare eller Cyclo chaufför som vill ge dig lift,
så rekommenderas starkt att aldrig tappa humöret, hur besvärad
du än är. Det bästa knepet när en situation börjar
bli trängande är att – le! Faktum är att ett leende
i Saigon öppnar många dörrar och hjärtan.
Om du vill vinka till dig någon ska du inte vinka med handen uppåt
som hemma. Vinka istället med handflatan nedåt.
Vietnam är ett fattigt land, och Saigon är en plats där
många lycksökare samlas. På senare tid har droger, speciellt
heroin, blivit ett stort problem i stan och många heroinister ser
en chans att finansiera sitt missbruk genom att stjäla från
turister. Vietnam och Saigon är dock fortfarande sällsamt skonat
från grovt våld och vapen. De värsta brotten sker inom
maffian.
Som utlänning kan man röra sig fritt i stan utan att behöva
oroa sig för att råka illa ut. Sena timmar är det dock
lämpligast att åka vanlig taxi. Fick höra av polisen att
distrikt 4 är maffians hemmakvarter. Undvik att vistas där mer
än nödvändigt och då speciellt nattetid.
Undvik att bära smycken i guld på kroppen, dessa kommer att
dra till dig uppmärksamheten och du blir lätt ett offer där
man rycker av dig halskedjor och armband. Plånböcker och handväskor
måste förvaras undanstoppade så inte heller de blir synliga
för tjuvarna.
Med kamratliga hälsningar från
Gunnel och Hasse Zettby |