Många
av oss med ett militärt förflutet har väl någon gång
tänkt tanken … Hur skulle det egentligen vara att kunna komma
in och få göra ett besök på en amerikansk flottbas,
flygbas eller arméförläggning.
För
två grabbar med ett gediget intresse för den otämjda amerikanska
naturen och resor blev resmålet givet. Under våra marschrundor
i Vidingsjö har vi talat en hel del om att göra något
besök på en militär anläggning i USA. Tror att jag
inspirerat Lars genom mina upplevelser jag fått göra i de utlandsmissioner
och som jag delgivit honom.
Inte minst missionen i Korea under år 2000 till 2001. Här
var jag en hel del i kontakt med 8: e armén (EUSA). Att komma nära
de olika amerikanska förbanden som armén, flyget, flottan
och marinstyrkorna är för många av oss inte alltid så
lätt. Ofta behövs hjälp och assistans för att lyckas.
Jag kom att kontakta Dave, en god vän sedan tidigare och som jag
besökte på Hawaii. Dave tjänstgör vid flottan, är
stationerad i San Diego men bor med sin familj Bernadette och dottern
Gina på en liten ort, Gig Harbor i staten Washington. Dave har precis
mönstrat av sitt fartyg USS Benfold så det passade honom och
oss båda bra att under två veckor i mars 2005 besöka
honom.
Lars har under tiden vid planeringen av resan till USA och det natursköna
Puget Sound tagit kontakt med en gammal vän, Rodney Brickell, från
Vancouver i Kanada. De har kommit överens om att vi även passar
på att besöka Rodney och hans familj över en helg.
Två veckor innan avresan var flygbiljetterna inköpta via Mr
Jet. De låg på skrivbordet hemma i Askeby som en uppenbarelse
inför kommande resa. Den 2 mars 2005 skall vi lyfta med flighten
KL 1106 destination Seattle via Amsterdam.
Äntligen på väg väster ut!
Gunnel väcker mig straxt efter 02,00, det dröjer inte länge
innan Rickard och Lars kommer ut till Askeby för att hämta upp
mig. Hinner med en kopp kaffe med smörgås vilket Gunnel förberett
kvällen tidigare. Vi byter bil från Rickards Audi till vår
Volvo, nu börjar resan till ”det stora landet i väster”.
Morgonen är kall, – 14 grader C, men vi får snabbt upp
värmen i bilen.
Trafiken mot Stockholm och Arlanda är obetydlig denna tidiga morgon,
endast några få långtradare är vad vi ser. Vädret
är inledningsvis fint fram till trakten av Jönåker, här
möts vi av ett kraftigt snöfall, men innan vi är i Södertälje
har det slutat snöa.
Så är vi då framme vid parkeringsplatsen utanför
terminal 5 på Arlanda, vi säger hej till Rickard som nu skall
vända hemåt mot Linköping igen. Lars och jag går
in i terminalen där ett vimmel av folk möter oss denna tidiga
morgon. Inne i avgångshallen är det långa köer framför
flygbolagens incheckningsdiskar, folk trängs och vi får svårt
att ta oss fram till KLM:s disk. För vår del går det
smärtfritt att bli incheckade och vi är snart inne i vänthallen,
här intar vi kaffe och smörgås som Lars ordnat till sedan
tidigare.
Avgångstiden 06,50 blir på grund av dåligt väder
i Amsterdam försenat med 1,5 timma. Även flygresan som beräknades
till 2 timmar försenas med ytterligare 1 timma. I all den otur med
vädret så missar vi nu vårt flyg till Seattle, här
börjar det kaos ingen av oss drabbade kommer att glömma.
Schiphol, en flygplats för stor med tanke på sin kapacitet
När vi kommer fram till ”gaten” där vårt
planerade flyg skall gå från så möts vi av en representant
ur KLM. Han konstaterar att han inte kan göra något åt
det inträffade även om vårt flyg står kvar på
plats, men att ”gaten” var stängd. Vi hänvisas till
transferdisken för att där planera in en ny anslutning till
Seattle.
Vid transferdisken råder ett stort kaos. Det visar sig att man
under morgonen fått två centimeter snö i Amsterdam, på
grund av detta, och att man endast har en bil för avisning av flygplanen,
så kommer inte tidsschemat för flyget att gå som planerat
under dagen. Det tumult som nu börjar råda vid transferdiskarna
där ”störst går först” gör att den
som är gammal eller har svårt att ta för sig får
ge vika. Här borde man från KLM:s sida stöttat upp med
mer personal för att hjälpa till att lösa de problem som
uppstått.
För vår del blev vi inplanerade med en flight som nu skulle
gå via Minneapolis klockan 14,00. Lars och jag var i god tid före
avgången, vi var snabbt incheckade och intog våra platser
i flygplanet. Här börjar nu pinan för alla passagerarna
på vår ”nya” flight. Vi kommer att få sitta
drygt 5 timmar i flygplanet utan att lyfta. Någon ordentlig information
från besättningen eller från KLM:s personal ges inte
heller. Då man äntligen öppnar flygplansdörren strömmar
passagerarna ur denna ofrivilliga fångenskap och nu börjar
en ny process för att planera ett nytt flyg till nästkommande
dag. Samma procedur som tidigare vid transferdisken, ”störst
går först”. När vi väl är inbokade till
Seattle, hänvisades vi till ytterligare en disk ur KLM. Här
köar vi i närmare 3 timmar för att få hotellrum och
bussresa, vi tilldelas var sitt överlevnadskit innehållande
toalettartiklar, strumpor och en T-shirt. När vi anländer till
vårt hotell ”Tulip Inn” så väntar en efterlängtad
middag och därefter snabbt till sängs. Somnade in omedelbart
jag lagt mig i sängen.
Frukosten blev för vår del klockan 07,00. Bussen skulle gå
vid 8-tiden mot flygplatsen och vi ville inte bli försenade, varför
vi båda såg till att bli klara i tid med morgontoalett och
frukost. Nu väntade vi ivrigt på vad som skulle hända
på flygplatsen, vi var snällt sagt irriterade på det
som inträffat dagen innan, och oroliga för vad som väntade.
På flygplatsen visar det sig att man stängt denna för
flyg fram till 12,00. Allt inplanerat flyg blir inställt. Dags igen
att besöka transferdisken för att i kaos bland resenärer
och flygplatspersonal ordna till med ombokning. Den här gången
skall det bli med destinationen Minneapolis och vidare till Seattle.
Här bestämmer vi oss båda för att blir även
detta flyg inställt så avbryter vi vår resa och tar oss
hem till Sverige. Detta behöver lyckligtvis inte bli verklighet,
äntligen kommer vi iväg från Schiphol, nu väntar
en resa på 8,5 timma, det gör oss inget, nu har vi lyft mot
målet USA. En stilla undran över hur vårt bagage hunnit
med i all den här turbulensen, är inte helt säkra på
att den skall komma fram till Seattle.
Efter att ha landat på Charles Lindberg air port i Minneapolis,
lyckats komma över var sin ”stand by” biljett till Seattle
med torsdagens sista flyg, går vi båda två tillsammans
med vår irländske vän som vi lärt känna under
vår resa till en pub på flygplatsen där vi sveper ett
par öl i väntan på vårt flyg mot Seattle.
När vi landar på SeaTac airport klockan 22,00 väntar
här Dave och Bernadette. Tro det eller inte men våra väskor
var redan på plats i Seattle, skönt att äntligen vara
framme efter 54 timmars resande till USA.
The Emerald City, Smaragdstaden, så kallas Seattle Washington
State, med rätta
Vi tas emot av våra vänner på flygplatsen. SeaTac ligger
24 km söder om centrum på Federal way, ca 20 min bilresa till
Seattle. För oss går färden söder ut mot Gig Harbor,
en resa på 45 min och där vi kommer att passera staden Tacoma.
Det har blivit mörkt ute, städerna lyser upp med sina neonskyltar,
vilket påminner oss om att vi nu är i USA. Innan vi kommer
hem till Dave och Bernadette passerar vi den vackra bron över ”The
Narrows”, en bro som förbinder över till halvön Kitsap.
I havsviken Puget Sound flyter hundratals öar som binds samman av
livlig färjetrafik. Vi tillbringar första natten hemma hos Dave
på Easy street. Besök i Seattle kommer att göras senare
under vår resa, varför jag återkommer längre fram
om detta.
Ett besök vid Fort Lewis och Mc Chord AFB
Efter att sovit ut på morgonen slår vi på TV:n. Här
visas i direktsändning under hela förmiddagen när USS Abraham
Lincoln anländer till sin hemmahamn i Everett. Det är en flottbas
som vi bestämt att besöka under turen upp mot Kanada. Man blir
imponerad av allt det storslagna runt hemkomsten. Tusentals anhöriga
har slutit upp för att mottaga sina anhöriga som varit ute under
sex månader.
Dagens utflykt blir att boka in oss på Westwynd Motel, ett litet
motell inte långt från Daves och Bernadettes hem. Vi kommer
att betala 67 USD per natt för vårt boende. Ett tvåbäddsrum
med ett litet kök, straxt utanför motellet finns ett litet gatukök
som vi senare kom att utnyttja.
Nu bär det av söder ut på Pacific Coast Hwy, vi kommer
fram till infarten av Fort Lewis. Inpasseringen till Fort Lewis blir inga
problem. Dave visar upp sitt id-kort tillsammans med våra och det
är bara att passera.
Redan 1917 uppfördes Camp Lewis, men blev en permanent
armépostering 1927. Inne på campen finns historiska platser
och byggnader. En vacker vy över Mount Rainer vilket är en utslocknad
vulkan med den dominerande toppen i bergskedjan the Cascades med en höjd
på drygt 4000 meter. Inne på Fort Lewis erbjuds möjligheter
till olika aktiviteter som fiske och jakt. Möjligheter att lära
sig att rida fanns också. Fortet är platsen där 1 corps
är placerad, vilket innefattar bl.a. 1: a brig. ur 25 inf divisionen
och den 3:de brig. ur 2 inf divisionen bara för att nämna de
största förbanden innanför ”staketet”. Mer
än 25.000 soldater, civila arbetare och 29.000 familjemedlemmar finns
inom Fort Lewis.
PX: et, ett shoppingcenter där vi finner det mesta att handla måste
naturligtvis ses, men innan dess så tar vi vår lunch på
en av de typiska snabbmatkedjorna. Här flockas det med fullt av folk,
det är ju lunchtid och ingen amerikan går hungrig inne på
basen. Här inne finns människor som är så feta att
de orkar inte gå runt i varuhusen utan tar sig fram med små
el-mopeder. Det är förvånande att se hur de kör fram
mellan varustånden inne i byggnaderna. Detta kan bara inte hända
i Sverige.
Efter lunch och besöket på PX: et är det dags att besöka
det militära museum som också ligger inom campen. Här
finns en utomordentligt väl urval av allehanda ting som exempelvis
uniformer, vapen, fotografier och fordon. Allt påminner om den historia
som soldaterna vars utbildning skett här fram till dagens krig i
Irak. Ett besök utanför stabsbyggnaden för 1 corps görs
med ett obligatoriskt foto på den pampiga byggnaden.
Inte så långt från Fort Lewis ligger en flygbas Mc
Chord AFB, förvånansvärt enkelt att även här
komma
in på basen. Nära 2 300 män och kvinnor har sin tjänstgöring
vid 446: e flygtransportenheten, antingen på flygstaben, någon
av de tre grupperna eller i någon av de 13 skvadronerna som är
organisationen. Man transporterar personal och alla typer av gods runt
om i världen för USA: s operationer. Som exempel kan nämnas
Europa, Australien, Mellanöstern och Sydpolen. Man förfogar
över C-17 Globemaster III som transportflyg. Historien börjar
redan under 2: dra världskriget för 446: e bombflottiljen som
1943 fanns med olika enheter i Arizona, Colorado, Syd- Dakota och i Flixton
England. Efter kriget fanns enheter ur förbandet på två
olika platser, Carswell AFB fram till 1951 och från 1955 Ellington
AFB i Texas. Från 1973 var förbandet lokaliserat till Mc Chord
AFB och 1992 blev det organiserat till flygtransportflottilj.
När man kommer in på flygbasen är det som en större
tätort i Sverige. Här finns precis som på Fort Lewis de
flesta faciliteter som bostäder, skolor, kyrkor och olika serviceinrättningar.
Här kan du leva ditt liv utan att ens ta dig utanför området.
Självklart gör vi ett besök på flygvapenmuseet. Olika
typer av flygplan, ett flygledartorn och många övriga saker
som påminner om flygets historia fanns att se. För den intresserade
kan jag rekommendera hemsidan www.mcchordairmuseum.org.
Här finner du det mesta som går att beskåda.
Vi stannar till vid lågprisvaruhuset Ross för att göra
några inköp innan färden går mot vårt motell.
En utflykt till familjen Brickell i Vancouver Kanada
En tidig frukost har avnjutits på ”syltan” invid motellet.
Vi hämtas upp tidigt av familjen Desparrios vid motellet, det är
mycket som skall hinnas med under den här dagen. Transporten går
norr ut på I 5 och förstahandsmålet är flottbasen
i Everett. Trafiken är intensiv och hastigheten är begränsad
till 65, 70 eller högst 75 miles /tim vilket som högst motsvarar
120 km/tim. Ingen kör för fort, börjar du köra slalom
mellan filerna så kommer polisen. De flesta bilarna har farthållare
vilket är behagligt då den ser till att man håller rätt
hastighet.
Landskapet vi passerar påminner om det skandinaviska, skogar och
insjöar, kanske det är en av orsakerna till att många
invandrare från Norden slagit sig ner i trakten av Seattle.
Efter drygt 2 timmar är vi framme i Everett. Med samma enkelhet som
tidigare tar vi oss in på flottbasen. Här söker vi upp
USS Abraham Lincoln, hangarfartyget som anlände med pompa och ståt
under gårdagens direktutsändning på TV: n. Vi lyckas
att passera ytterligare en ”gate” med lite övertalning
från Dave till en vakt, men när vi så är framme
precis vid fartyget stöter vi på den sista ”gaten”.
Även om Dave fick vakten här att ringa upp till vakthavande
befäl så blev vi inte insläppta på fartyget. Närmare
än 100 meter från hangarfartyget gick inte att komma. Man lät
oss förstå att så kort tid efter ankomst var det inte
möjligt att gå ombord. Vi skulle kunna återkomma senare
i samband med pressbesök, tyvärr var vår tid begränsad,
så vi gjorde i stället ett besök på Navy Exchange.
Lite inköp av diverse prylar till anhöriga gjordes.
Resan fortsätter norrut, efter en halvtimma är vi framme vid
gränsen mot Kanada. Här blir vi tvungna att besöka passmyndigheten
vilket går relativt fort, en stämpel i passet sen går
färden vidare mot Vancouver.
Dave finner ett hotell som de tänker bo i under helgen. Lars ringer
Rodney som kommer och hämtar upp oss båda. Rodney bor i ett
gammalt hus från år 1923, den
är väl bevarad och upprustad. Vi får tillfälle att
stifta bekantskap med en av grannarna. En dansk äldre man som fortfarande
behärskar sitt modersmål, kul att tala lite grann med honom.
Vi bjuds på öl och en välfylld baguette av Angela, vilket
kom att smaka bra. Nu blev det dags för en liten sightseeing i downtown,
staden är både vacker och intressant. Det visar sig att Rodney
beställt rum på Holiday Inn åt oss, vi checkar in och
vilar ut ett tag innan det blir dags för snygga till sig inför
kvällen som kommer att tillbringas hemma hos Brickell.
Vi bjuds på en god middag med trevligt sällskap som förgyllde
vår kväll.
Söndagen hämtas vi upp vid hotellet. Under förmiddagen
kommer vi nu att guidas runt i de norra och västra delarna av Vancouver.
Här besöker vi de vackert belägna byggnader som ligger
alldeles vid vattnet. Ser ut över bron som förbinder södra
och norra delen av staden. Så är det dags att äta en kaka
och inta lite dryck, detta görs på en vackert belägen
utsiktsplats där man såg ut över det öppna havet.
Rodney berättar om hur valfångstfartygen med sin last vissa
delar av året kommer in över den här delen av viken in
mot Vancouver. Vi fortsätter mot den lilla orten Horseshoe bay, här
kommer färjor från de öar som ligger runt om i arkipelagen.
Om man höjer blicken mot norr ser man bergsmassivet Whistler som
på topparna är snöbeklätt, även Stilla havet
sträcker ut sig till oändlighet. Innan det blir dags för
lunch passar Rodney på att ta oss upp till en plats varifrån
man kan som skidåkare ta kabelvagnen upp mot de snöbeklädda
bergen för att njuta av nedfarten på skidor, byta om och ta
med golfklubborna och gå en runda om man skulle vilja.
Efter lunchen blev det ett besök i södra delen av staden. Varuhus
besöktes och vissa fynd av böcker gjordes. När det så
var dags att ta oss till hotellet där Dave väntade på
oss blev det ett visst bekymmer att hitta Rodneys bil. Nere i varuhusets
källare fanns en parkering som var så stor och välfylld
med fordon att det blev problem att finna bilen. Tillslut fann Rodney
sin bil, hämtade upp oss båda för att köra oss till
Ramada hotell. Vi tog farväl av Rodney och startade återresan
mot Gig Harbor.
Vi talade med Dave och Bernadette om våra och deras upplevelser
över helgen och vi fann att vi allihopa haft en trevlig helg i Kanada.
Snart befinner vi oss vid gränsstationen, ett besök i en taxfree
shop görs på den Kanadensiska sidan, även ett stopp vid
inpasseringen i USA för att handla. Här visar det sig att taxfree
inte var aktuellt då vi kom från Kanada. Efter drygt tre timmar
är vi framme i Gig Harbor och det känns skönt att vara
”hemma” igen.
Flottbasen Kitsarp Bremerton
Nu väntar vi på att äntligen göra det planerade
besöket i Bremerton. Här ligger ett skeppsvarv som etablerades
alla redan 1891 och sedan 1961 börjat reparera atomubåtar och
ubåtar med ballistiska missiler. Inne på området finns
sex stycken torrdockor, sju pirar och 268 stycken byggnader. De mest moderna
fartygen i U.S. Navy ses över och repareras här.
Flottbasen är också hemmahamn för hangarfartygen USS Carl
Vinson och USS John C Stennis. Här inne på flottbasen finns
alla faciliteter som tidigare setts på armé och flygbasen.
Att ändå gå runt och titta på allt det storslagna
är för mig intressant. Inne på NEX, (Navy exchange) är
en särskild upplevelse. Det går att handla de mest fascinerande
föremål man kan tänka sig. Att handla inne på dessa
olika typer av baser är i regel billigt, inte minst när allting
är skattefritt.
Vi får också tid att besöka ett museum för undervattensfarkoster.
Museet är rymligt och här kan man se redan hur de första
ubåtars typer fram till dagens mest moderna ubåtar ser ut.
Även farkoster byggda för att undersöka havsdjupen (Triestell
och Deep Quest) fanns straxt utanför museet. Ett bildgalleri som
beskriver hur man använt ubåtsvapnet under olika skeenden i
krig där USA varit delaktiga. Filmsekvenser från ubåtskriget
fanns att titta på. Militära museum har i regel fri entré.
Ubåtsbasen Kitsarp Bangor
Drygt en mil norr om Bremerton finner man en av de modernaste ubåtsbaser
USA förfogar över
inom staterna. Hit var vårt sista utflyktsmål när det
gällde att se sig om på militära anläggningar. Om
det varit förhållandevis enkelt att besöka de tidigare
baser, camper var just den här ubåtsbasen annorlunda. Här
krävdes besökstillstånd som skulle undertecknas av säkerhetschefen.
När vår ciceron Dave ordnat detta var det dags att även
få komma in på Bangor base. Vi fick av naturliga skäl
inte besöka de ubåtar som fanns stationerade här. Att
ändå vara inne på platsen där de stora ubåtarna
i Trident- klassen finns blev en upplevelse. Vi åkte runt och tittade
på bostäder, man bor bra i ett vackert distrikt som heter Silverdale,
det ligger i den nordvästra delen av Kitsarp. Runt omkring husen
rör sig rådjur fritt utan att störas av vår eller
någon annans närvaro. Det påminner lite av vad jag sett
under min tid vid regementet P 2 i Hässleholm under mitten av 1980-talet.
Historien började för flottbasen här 1942. Man kom att
bl.a. Skeppa ut ammunition och andra förnödenheter till de olika
enheter som deltog under 2: a världskriget, den blev klar i januari
1945. I dag är det en av flottans största förråd
för olika typer av ammunition i USA. Den är också hemmahamn
för 1: a skvadronen för Trident- atomubåtar sedan 1973.
Divisen för förbandet är ”Bästa Basen i Flottan”
detta lever man säkert upp till. Rundtur i de olika butikerna var
ett måste.
Lite av historien bakom Seattle
Historien
om Seattle kan vara av intresse för den nyfikne. Namnet Seattle är
en förvrängning av det indianska namnet Sealth. Sealth var hövding
över suquamish-stammen, när de första vita nybyggarna anlände
i mitten på 1800-talet. De första nybyggarna kom till Seattle
1852 och slog sig ner vid hamnen i Elliott Bay. Stadens befolkning växte
snabbt när man 1897 fann guld i Klondyke. Alaska och 1889 bodde här
omkring 25 000 människor. Närheten till
Alaska kan man fortfarande se i det påfallande stora inslaget på
gatorna av folk med indian- och eskimåpåbrå.
1889 välte en burk hett lim i en verkstad och trähusen i närheten
fattade eld. Innan elden kunnat släckas hade 25 kvarter ödelagts.
Men återbyggnaden kom fort i gång.
Branden hade det goda med sig att över en miljon råttor dödades,
råttorna var tidigare ett stort problem, och man fick anledning
att anlägga ett avloppssystem som fungerade.
Staden blev utskeppningshamn för guldsökarna liksom för
övrig trafik till Alaska. Samtidigt började
de amerikanska köpmännen upptäcka länder i Asien som
Kina och Japan och handeln över Stilla havet blev betydelsefull.
Seattle utvecklades till en ledande hamnstad och är så än
i dag. Den hör till de mest välmående städerna i
USA.
Fackföreningsrörelsen har alltid varit stark i Seattle och 1919
organiserades den första generalstrejken över landet härifrån.
Seattle, den vänliga staden med det lugna tempot
En stad som ligger vid havet blir sällan tråkig och det stämmer
på Seattle. På de flesta platser man befinner sig i innerstaden
har man kontakt med vatten. Downtown slutar abrupt västerut med branta
sluttningen ner mot havet. Utmed stranden löper den långa Waterfront
med sina spännande bryggor. Centrum är bekvämt koncentrerat
mellan havet och Interstate 5, vilket avgränsar downtown österut.
Det är enkelt att promenera i innerstaden, som inte är större
än att man går genom den på ca 30 minuter.
PikePlace och Pioneer Square.
Det här är mötespunkten som sätter färg och karaktär
på innerstaden. Avenyerna är dragna i nord-sydlig riktning
och numreringen startar från havet. Shoppingdistriktet är framför
allt koncentrerat i norra delen av downtown, runt Pine Streets skärning
mellan 3 Avn och 5 Avn. I hörnet av 3 Avn och Pine ligger exempelvis
det eleganta varuhuset Bonmarché. Westlake shoppingcenter och Nordstroms
finner man vid Pine/5 Avn.
Till sevärdigheterna får man räkna innerstadens största
dragplåster Pike Market Place. Marknaden sträcker
sig över flera kvarter med centrum där Pike Street korsar 1
st/Avn. Här finns saluhall, utomhusmarknad och kvarteret är
en betydande mötesplats där det sjuder av liv. I flera plan
ligger affärer, restauranger och barer. Utomhusmarknaden startade
1907 då producenterna av livsmedel kom hit för att sälja
direkt till konsumenterna och på så sätt kunna hålla
låga priser. I dag är det en av få i USA där försäljare
säljer varor direkt till kunderna och priserna är låga,
även om de har smugit sig in flottare restauranger som tar bra betalt.
Här såg vi kantareller, granatäpplen, sötpotatis,
sparris, blå druvor, majskolvar och pumpor.
Ett speciellt ställe är Read All About It, ett tidningsstånd
som har tidningar från såväl hela USA som från
”hela” världen (Dagens Nyheter). Tidningskiosken finns
i hörnet av 1 st Avn/Pike st.
The Market Clock är ett populärt ställe att mötas.
Direkt under klockan finner man Pike Place Fish och det är här
fiskmånglarna håller till.
Seattle
Center, mellan 1 st och 5 th Avn, Denny way och Mercer st har ett
skiftande utbud av aktiviteter. Det här området anlades till
världsutställningen 1962. Hit går ett speciellt tåg,
monorail, från Westlake shopping mall. Sträckan är på
två km och det lär ta 90 sekunder att färdas mellan ändpunkterna.
Utställningsområdet är en omtyckt park med gratis inträde.
Här finns bl.a. teater, Bagley Wrist Theater, Playhouse och operan,
Opera House.
Seattle centers och hela Seattles symbol är Rymdnålen, The
Space Needle, som är 181 meter hög och syns över hela stan.
Hissen lär ta 43 sekunder men för min del blev det ingen uppfart.
Är vädret vackert lär man ha en fantastisk utsikt och vid
klart väder kan man urskilja Mount Rainer, Mount Baker och Olympic
mountains. Om man äter här får du hissfärden på
12 USD till utsiktsplattformen till reducerat pris eller t.o.m. gratis.
University of Washington vid 15 th Ave NE.
Universitetet eller “the U district” är skilt från
resten av stan genom vatten. Universitetsområdet är som en
liten egen stad med vackra byggnader i en park och trevliga promenadstigar
och möjligheter för sport. Här är ständiga aktiviteter
på gång och det finns gott om affärer som säljer
böcker, sportutrustning, skivor m.m.
Centrum i området kallas the Ave och här hittade vi matställen
med olika matkulturer, bokhandlar, secondhand butiker o.s.v. Bokhandlarna
för ofta mer än bara böcker. Här hittade vi bl.a.
en mängd T-shirts, träningskläder och souvenirer av olika
slag.
Lars som fått med en beställning från Sverige blev glad
då han kunde finna vad han sökte på denna plats. Även
jag kom att köpa diverse kläder till nära och kära
därhemma.
All högskoleutbildning är samlad inom samma campus. Området
var också bilfritt. Efter att ha strosat omkring under hela dagen
blev det så dags att åka tillbaka mot vårt motell i
Gig Harbor.
På utställning i Tacoma
En av de sista dagarna beslutar vi oss för att göra i den närbelägna
staden Tacoma. Resan startar vid 10 tiden från vårt motell,
frukosten är intagen så vi är mätta och belåtna.
Ja inte minst Lars, den här morgonen var den nya frukostvärdinnan
riktigt på ”hugget”, hon gav oss ett utmanande intryck
i samband med vår beställning av frukosten. Med det kroppsspråk
hon använde mot Lars blev vi båda två generade.
Vi
kommer snart in i Tacoma city, inte speciellt mycket trafik och vi finner
snart en parkeringsplats. Här går vi runt i en park där
man kan skåda ut över staden med dess vy ut mot Puget Sound.
Ett fotografi på den stora totempålen som finns i parken blir
ett måste. Efter denna promenad blir det dags att åka runt
och se oss om i centrum. Då centrum på Tacoma inte är
särskilt stort så beslutar vi att ställa bilen och gå
runt och se oss omkring. Första platsen att stanna till på
blir den gamla stationsbyggnaden Union Station, det var tidigare järnvägstationen
som fanns i denna byggnad. Här huserar i dag stadens domstol, en
stillig byggnad som vi passerade ganska raskt.
Så småningom kommer vi att passera en byggnad där man
för tillfället visar en glasutställning, intresset från
oss är inte stort för glas, vi är samstämmiga när
man ser lite grann av detta glas, vi tycker att glas har vi ”hemma”
i Sverige så vi lägger inte ner mer tid för att se utställningen.
Under vår vandring i staden passerar vi en bro där det passerar
massor av tåg, här är det så fullt av järnvägsvagnar
efter dessa tåg så vi blir häpna, ser inget slut på
ekipagen. Bestämmer oss för att ta tid på dessa. Det visar
sig att det tar drygt 20 minuter från första till sista vagn,
det dröjer inte heller länge innan nästa tåg kommer,
varför den biltrafik som måste passera bommar vid järnvägsövergångarna
inte får ha allt för bråttom. Det kan ta lång tid
att passera dessa järnvägsövergångar.
Nästa
intressanta utflyktsmål blir Washington state history museum. En
entré på 7 USD, vilket inte var för dyrt. Här inne
kan man gå runt från rum till rum och se på vilket sätt
USA har exploaterats och byggts upp. Ett populärt utflyktsmål
verkar det vara då många skolklasser tydligen har skolarbeten
som de genomför här. Man kan också ta del av en utställning
från terrordådet den 11 september 2001. Många saker
som påminner om detta vansinnesdåd är bevarat här,
exempelvis en USA flagga som hängde utmed fasaden på en av
Twin tower, en dörr från en brandbil och en brandhjälm,
lite av den brandhärjade stålkonstruktion som byggnaden var
tillverkad av. Avslutningsvis kunde man se det reportage från CNN
vilket gick ut över hela världen. Väl dokumenterat och
värt att ses.
I entrén till museet var det möjlig att köpa indianskt
hantverk och andra allahanda ting.
Inne på en bokhandel som saluför de klädesplagg som vi
funnit i Seattle blir det dags att ta en kopp kaffe. Här gör
vi ytterligare något inköp av t-shirts.
På återresan till Gig Harbor blir det tillfälle att åter
igen besöka Mc Chord AFB. Den här gången får vi
god kontakt med föreståndaren av museet, jag lämnar över
en skrift från flygvapenmuseet i Malmslätt, får ett tygmärke
från museet samt en del vykort på några av de flygmaskiner
som finns att se inom området.
Hemresan till Sverige, utan bekymmer!
Det blir så dags att ta farväl av USA för den här
gången. Mycket har hunnit ses, även om intresset för att
ta del av mer finns. En längtan att åka ut på Puget Sound
eller San Juan för att se valarna simma längs båtarna,
komma i kontakt med den vackra natur som omger Staten Washington eller
att i den södra delen av staten, besöka Fort Vancouver, en anläggning
uppbyggd sedan den tiden då nybyggarna drog fram över landet.
Avstånden mellan de olika platserna är förhållandevis
långa, planera i god tid genom att ta reda på de olika aktiviteter
som är aktuella innan du reser.
Dave,
Bernadette och Gina hämtar Lars och mig vid vårt motell. En
bilfärd på en halvtimma och vi är framme vi SeaTac airport.
Incheckningen går snabbt vid North West disk, vi har gått
om tid på oss varför man tar det lugnt och sätter oss
ett tag utanför flygplatsbyggnaden i det vackra vädret, 16 grader
C och en sol är vad vi nu kommer att lämna här i Seattle.
Det blir så dags att ta oss ut till det väntande flygplan som
nu skall ta oss över Atlanten och vidare till Amsterdam. Där
kommer vi förhoppningsvis att byta flyg för att komma till Stockholm/Arlanda.
Flygresan tar ca 9 timmar och går enligt tidtabell, tro det eller
inte, men även flyget från Schiphol fungerar den här gången.
Så efter ytterligare två timmar är vi då på
svensk jord. Här väntar Rickard på att ta oss hem med
bil de ca 24 milen innan resan är slut. En snabb inlastning av bagaget
och efter 2,5 timma är jag hemma i Askeby igen, trött men fullt
tillfredställd med vad jag fått uppleva under de här dagarna.
Hans Zettby |